Saapumisessa Dallasiin oli vähän enemmän jännitystä mukana kuin yleensä. Tokihan tuntemattoman suurkaupungin keskustassa joutuu välillä ajamaan kieli keskellä suuta, mutta tällä kertaa lisämausteensa toivat poliisin sulkemat kadut. Reitin uudelleenlaskentaa tehtiin useaan otteeseen ennen kuin pääsimme lopulta hotellimme Homewood Suitesin kanssa samalle kadulle.

Dallas
Asukasluku1,2 miljoonaa
OsavaltioTexas
Vierailuaika9.7.
Päivän ylin lämpötila34°C
Yön alin lämpötila24°C

Saapuessamme Dallasiin oli mielenosoituksen yhteydessä tapahtuneista poliisien ampumisista kulunut vasta kaksi päivää. Edellisenä päivänä koko kaupungin keskusta oli ollut vielä suljettu, mutta nyt osa kaduista oli jo avattu liikenteelle ja palvelut toimivat lähes normaalisti. Kaupunki näytti silti hyvin autiolta, lukuunottamatta poliiseja ja muutamia muita turisteja. Poliisin vahvan läsnäolon vuoksi paikka tuntui hyvin turvalliselta.

Majoituttuamme jalkauduimme kaupungille, koska meillä oli vain kaksi tuntia jäljellä ennen Sixth Floor Museumin sulkeutumista. Kuudennen kerroksen museo sijaitsee entisen kirjavaraston kuudennessa kerroksessa Dealey Plazan kulmalla. Paikka on juuri se sama, josta käsin Lee Harvey Oswald ampui John F. Kennedyn. Kyseinen museo kertoo juuri tästä tapahtumasta, sen taustoista ja myös sen synnyttämistä salaliittoteorioista.

Homewood Suites by Hilton Dallas Downtown
Yön keskihinta170,51€
Aamiainenkyllä
Wifikyllä (nopeus sisään/ulos 2,09Mb / 1,83Mb)
Pysäköinti$22
Muita maksuja

Matka museolle oli vähän aiottua pidempi, koska parhaat reitit oli suljettu. Tämä oli hieman harmillista, koska museo oli varsin mielenkiintoinen ja sulkemisajan tullessa vastaan jouduimme lopussa käymään läpi osan näyttelystä vähän turhan nopeasti. Museon sisällä on valokuvaaminen kielletty, joten kuvallista todistusaineistoa ei vierailustamme jäänyt.

Sää oli iltapäivän mittaan käynyt koko ajan pilvisemmäksi. Näytti selvästi siltä, että pian sataisi vettä. Kiersimme taas mutkan kautta suljettujen katujen vuoksi Wild Bill’s Western Storeen, josta katselin itselleni Stetsonia. Hattuja sovitellessani henkilökunta kuuli jostain uudesta uhkaavasta tilanteesta kaupungin pääpoliisiaseman lähistöllä. Pian paikalle saapuivat yhden henkilökunnan edustajan vanhemmat, jotka olivat huolissaan pojastaan. Päätimme odottaa hetken ennen kuin poistuisimme kaupasta, jotta tilanteen todellinen luonne selviäisi. Sade oli jo alkanut, joten siinäkin oli hyvä syy odotella hetkinen.

Lopulta sade taukosi ja googlailu paljasti uhkaavan tilanteen olevan etäällä olinpaikastamme. Niinpä maksoin hattuni ja lähdimme takaisin hotellille päin. Hieman myöhemmin lähdimme takaisin liikkeelle illallista etsimään. Olimme nähneet kivannäköisen pihviravintolan aivan Wild Bill’sin vieressä.

Ravintola Y.O. Ranch Steakhouse osoittautuikin oivaksi valinnaksi. Tilasimme alkuruoka-annoksen jaettavaksi ja pääruoaksi pihvit. Tarjoilija osasi antaa hyvät viinisuositukset, joten otimme pihville kaveriksi myös lasilliset punaviiniä. Koska ruoka oli erinomaista ja palvelukin ensiluokkaista, päädyimme vielä tilaamaan jälkiruoan jaettavaksi. Illallinen oli todella onnistunut. Ateriamme päätteeksi pöydän viereen kuulumisia kyselemään tullut johtoportaan edustaja oli kovin tyytyväinen antamastamme hyvästä palautteesta.

Paluumatkalla hotellille pääsimme ihailemaan kaupunkia iltavalaistuksessa. Poliisien sulkemien katujen kulmauksissa näkyi ihmisten tuomia kukkia. Tv-uutisissa kerrottiin onneksi aiemman uhkaavan tilanteen olleen väärä hälytys. Joku oli ilmeisesti perättömästi vihjannut pommista poliisiaseman läheisessä pysäköintitalossa.

Seuraavana aamuna olikin jo aika jatkaa matkaa takaisin varsinaiselle route 66 -reitille. Kävimme ennen kaupungista poistumista piipahtamassa pääpoliisiaseman edessä, jossa kaksi poliisiautoa oli peitetty kukkiin ja muihin sala-ampujan uhreille tuotuihin muistoesineisiin. Paikalla oli paljon muutakin väkeä ja useita tv-yhtiöiden autoja.

Poliisiasemalta suuntasimme kohti pohjoista ja Oklahoman osavaltiota. Matkasimme nopeinta reittiä, mikä tarkoitti interstatea. Seikkailuistamme Oklahomassa kerron kuitenkin lisää vasta tarinan seuraavassa osassa.

Tuohon alimmaksi olen lisännyt kartan ajamastamme reitistä Austinista Dallasin kautta Oklahoman rajalle. Reitti on kerätty Android-puhelimellani.