Matkakertomukset – Eurooppa

Matkamme Euroopassa ovat yleensä olleet jotain viikonlopun ja kolmen viikon väliltä. Tosin näissä matkakertomuksissa ovat edustettuina vain pisimmät matkamme, jotka sisältävät yleensä ainakin jonkin verran myös autoilua kohteessa. Usean maan roadtripejä emme kuitenkaan ole vielä tehneet. Linkit matkakertomuksiin löytyvät tuosta alta.

Málagan satamassa Uusivuosi Andalusiassa Vuoden 2023 loppupuoli oli Helsingissä tutun talvinen. Edellisen vuoden tapaan pysyvä lumipeite saatiin jo reilusti ennen joulua, ja niinpä meidän lämpöä kaipaavien tekikin mielemme päästä vuodenvaihteen aikaan jonnekin pakoon lunta ja pakkasta. Espanjan Andalusia tuntui sopivalta kompromissilta. Tiesimme, ettei siellä keskitalvella ole hellettä, mutta toppahousut ja nastakengät sentään saisimme jättää kotiin. Lentoaikakin kohteeseen oli vain leppoisat neljä ja puoli tuntia. Muistikuviemme Andalusia oli pelkkää aurinkoa… Jatka lukemista
Nyhavn Kesän päätös Kööpen­­haminassa Varsinainen kesälomamme ei ollut reissujen osalta onnekas, mutta onneksi saimme säästettyä osan loma-ajasta syys-lokakuun taitteeseen. Toinen meistä oli vielä silloinkin osittain jalkapuoli alkukesästä sattuneen tapaturman johdosta, mutta siitä huolimatta mielemme teki lähteä vähän kotinurkkia edemmäs seikkailemaan. Hakusessa oli näistä lähtökohdista johtuen lyhykäisen lennon päässä oleva kohde, jossa olisi tarjolla kohtalaisen vähän korkeuseroja. Monia vaihtoehtoja punnittuamme lukitsimme valinnaksemme Kööpenhaminan. Tämän Tanskan pääkaupungin tiesimme kauniiksi kaupungiksi jo… Jatka lukemista
Fagervikin museotie Auto­matkalla etelä­ranni­kolla Tänä vuonna kesälomalle suunnittelemamme ulkomaanmatka ei toteutunut. Lopulta päädyimme lähtemään pienelle kotimaan automatkalle, jonka kohteeksi valikoitui viime kesältä yli jäänyt Paimion parantola. Tämäkin reissu lopulta siirtyi muutamalla päivällä sääennusteiden lupaillessa hurjaa myrskyä eteläiseen Suomeen. Myrsky jäi saapumatta, mutta onneksi reissu kuitenkin lopulta toteutui. Saariston tunnelmaa Alkuperäinen suunnitelmamme sisälsi ainoana kohteena tuon Paimion parantolan ja sen lisäksi yöpymisen netistä bongaamissani kuvissa upealta näyttävässä saaristohotelli The Barössä… Jatka lukemista
Auringonkukkapelto Italia roadtrip 2022 Tarkoituksenamme oli kesälomamme ensimmäisellä pätkällä autoilla Jenkkilän itärannikolla, mutta päädyimmekin roadtripille Italiaan. Ratkaisu oli aika villi, sillä saapasmaa ei ole koskaan ollut mikään erityinen suosikkimme. Lisäksi olimme jo ehtineet käväistä Roomassa keväällä. Lopulta kuitenkin USA:n tiukat maahantulorajoitukset pakollisine koronatesteineen sekä lentojen hinnoittelu johtivat tällaiseen ratkaisuun. Lomamme lähti liikkeelle siis vaihtoehdolla B, mutta eipä siinä mitään, kyllä reissuelämä aina kotiolot voittaa kohteesta riippumatta. Italian suunnalta harkitsimme… Jatka lukemista
Eiffelin torni Pääsiäinen 2022 Pariisissa Käväisimme pääsiäisen ympärillä viettämässä reilun viikon verran aikaa lempikaupungissamme Pariisissa. Reissu tuli parisen vuotta myöhässä, sillä olimme kaavailleet tällaista visiittiä vapun 2020 tienoille tuolloin suunnitteilla olleen työmatkani jatkoksi. Korona vei työmatkan mennessään ja saman tien peruuntui myös Pariisin visiitti. Kun nyt koronan jälkeinen matkailukautemme vihdoin käynnistyi maaliskuussa Rooman piipahduksella, oli Pariisi selkeä seuraava kohde. Tai selkeä ja selkeä, aina pitää olla tilaa ämpyilylle. Ehdimme jälleen… Jatka lukemista
Autio hiekkaranta Lofooteilla Pohjois-Norjan roadtrip 2020 Omituisen kevään jälkeen koitti omituinen kesä ja sen lopulla vihdoin omituinen kesäloma. Sijoitimme lomamme alkavaksi aivan heinäkuun viimeisellä viikolla, koska vielä keväällä loma-aikoja arpoessamme elättelimme toiveita maailman palaavan raiteilleen kesän kuluessa. Näinhän ei tietenkään tapahtunut, mistä johtui tämä kesäloman omituisuus. Poikkeusolot vaativat poikkeuksellisia ratkaisuja. Vuosi sitten vietimme kesälomaamme Vietnamissa, jossa oli upea kostean kuuma sää. Nyt puntaroimme vaihtoehtoina Viroa ja Pohjois-Norjaa, joista kummassakaan ei meille… Jatka lukemista
Katunäkymä Cordobasta Andalusia roadtrip 2018 Vuosi 2019 pyörähtää blogissa käyntiin tismalleen samoin kuin edellinen vuosikin. Viime joulukuun puolivälissä käväisimme nimittäin toistamiseen Andalusiassa. Vuotta aiemmin olimme liikkeellä samalla suunnalla samaan aikaan ja vuosi 2018 lähti blogissa liikkeelle tuon matkan matkakertomuksella. Ja Andalusian matkakertomuksella startataan tämäkin vuosi. Edellisen vuoden tapaan minulla oli satumainen arpaonni ja sain työnantajan loma-asunnon viikoksi käyttööni nimellistä korvausta vastaan. Tosin tätä arpaonnea selittänee se, ettei asunto ole erityisen… Jatka lukemista
Nizzan vanhakaupunki Syysloma Rivieralla 2018 Syksyn jo kolkutellessa ovella koto-Suomessa päätimme vielä jatkaa kesää ja siirtää itsemme muutamaksi päiväksi Välimeren äärelle. Kohteena oli Ranskan Rivieralla sijaitseva Nizza, joka on meille entuudestaan tuttu kaupunki. Edellisestä vierailusta tosin oli ehtinyt jo kulua reilut 16 vuotta. Pikkuisen liian pitkään, seuraava vierailu on kyllä vuorossa pikemmin. Oikeastaan meidän oli tarkoitus karata Rivieralle lepäämään keittiöremontin jälkeen. Koska asiat eivät kuitenkaan aina mene niin kuin sitä haluaisi, päädyimme lopulta matkalle… Jatka lukemista
Reykjavik Uneton Reykjavikissa Kevään 2018 toinen räntälomakohteemme oli Islanti (se ensimmäinen oli New York). Minä saavuin Reykjavikiin vapun jälkeisenä keskiviikkona ja vaimo heti seuraavana aamuna paluumatkallaan Torontosta. Perjantain ja lauantain kiersimme lähialueita vuokra-autolla ja sunnuntaiaamuna suuntasimme takaisin Suomeen. Olin koko matkan ajan todella väsynyt, mutta en siitä huolimatta saanut nukuttua kuin muutaman tunnin yössä. Tästä johtuen muistikuvat ovat osittain hieman sumuisia. Sää Islannissa vaihtui nopeasti. Puolen tunnin sisään… Jatka lukemista
Andalusia roadtrip 2017 Joulukuussa kävimme viikon verran tutustumassa Espanjan Andalusiaan. Majoituimme viikon ajan lomahuoneistossa aurinkorannikon pikkukaupungissa Elviriassa. Kyseessä ei siis ollut roadtrip ihan perinteisessä mielessä, vaan pikemminkin autoilua sisältävä loma. Roadtrip vain kuulostaa kivemmalta, joten sillä mennään. Lensimme Malagaan SASin suoralla lennolla. Lähtöaika oli inhimillinen 9.30. Perillä nappasimme vuokra-automme Skoda Rapidin Hertzin pisteeltä, jossa meitä palveltiin hyvin ja ripeästi, vaikka olimmekin yli puoli tuntia sovittua aiemmin jo valmiita… Jatka lukemista