Napoli on täynnä yllätyksiä. Hieman ränsistyneen näköinen kaupunki voi antaa itsestään luotaan työntävän ensivaikutelman, mutta tarkemmin tutkimaan uskaltautuvan matkailijan se palkitsee todellisilla helmillä. Kirkot ja museot ovat väärällään upeita taideaarteita, eivätkä nämä ihmeet rajoitu vain maan päällisiin osiin kaupunkia. Lisää hämmästeltävää löytyy nimittäin katujen alta. Kaupungin alle on kaivettu tunneleita jo reilun parintuhannen vuoden ajan. Myös Napolissa asuneet Bourbon-suvun hallitsijat osallistuivat kaivuutöihin 1800-luvulla. Tähän kaupungin maanalaiseen osaan on mahdollista tutustua opastetulla kierroksella.

Minä en ollut tietoinen maanalaisen Napolin ihmeistä ennen kuin vasta paikan päällä satuin asiasta kuulemaan. Samoin oli mennyt ohi Napolin toimiminen kuninkaallisten asuinpaikkana. Siksi pieni historian kertaus oli tarpeen. Netistä asiaa tarkistaessani minulle selvisi, että ranskalainen Bourbonien suku hallitsi vuosina 1816-1860 Molempain Sisiliain kuningaskuntaa, johon myös Napoli kuului. Hassusti nimetty valtakunta käsitti itse Sisilian saaren lisäksi myös ison osan eteläistä Italiaa. Napoli toimi osan ajasta kuningaskunnan pääkaupunkina.

Kuningas Ferdinand II:n valtakaudella Napolissa kuohui ja kuningas pelkäsi väkijoukkojen hyökkäävän palatsiin. Hän tiesi hyvin, kuinka täpärästi Napolin varakuningas oli onnistunut pakenemaan palatsista vuoden 1647 kapinan yhteydessä. Estääkseen vastaavan tilanteen toistumisen kuningas pestasi vuonna 1853 arkkitehti Errico Alvinon rakentamaan maanalaisen tunnelin palatsista kohti sotilaskasarmeja. Tätä kautta hallitsija olisi saanut nopeasti apua tarpeen vaatiessa. Tunneli oli tarkoitus yhdistää myös jo valmiiksi kaupungin alla kulkeviin muihin tunneleihin, jotta kuninkaalla olisi useampia pakoreittejä tunnelman käydessä turhan lämpimäksi. Projekti kuitenkin jumittui teknisiin haasteisiin ja lopulta jäi kokonaan kesken Bourbonien vallan luhistuttua Italian yhdistymisen yhteydessä vuonna 1861.

Bourbonin tunnelit pääsivät käyttöön toisen maailmansodan aikana, jolloin ne toimivat pommisuojina. Liittoutuneiden pommikoneiden moukaroidessa kaupunkia oli todella kätevää, että maan alta löytyi valmiiksi reilusti suojapaikkoja. Tämän jälkeen tunnelit ehtivät painua unholaan, kunnes vuonna 2005 niitä alettiin tutkia. Arkeologiset kaivaukset paljastivat maan alle dumpattuja sodan aikaisia ja vähän tuoreempiakin ajoneuvoja ja kaikenlaista muuta ryönää. Suurin osa rojusta kuljetettiin pois, sortuneet kohdat turvattiin ja lopulta tunnelit avattiin yleisölle vuonna 2010.

Maanalaiseen Napoliin on mahdollista tutustua vain opastettujen kierrosten avulla. Opastus onkin tarpeen, sillä ilman sitä maan alle voisi eksyä. Oppaan kertomat tarinat auttava myös ymmärtämään tunneleiden historiaa. Kierroksia järjestää perjantaista sunnuntaihin Galleria Borbonica ja niiden hinta on 11€. Lippujen ostaminen onnistuu heidän nettisivuiltaan täältä. Kierroksen kesto on 1 tunti ja pääpaino on Bourbonin tunneleissa. Me osallistuimme tälle kierrokselle.

Myös Napoli Sotterranea myy opastettuja kierroksia maanalaiseen Napoliin. Heidän 1,5 tuntia kestävät kierroksensa pyörivät päivittäin 15€ hintaan. Lippuja voi varailla heidän nettisuiltaan täältä. Napoli Sotterranean kierrokset kattavat maanalaisia tunneleita vähän laajemmin kuin vain pelkän Bourbonien tunnelin osalta alkaen roomalaisella ajalla rakennetuista vesivarastoista. Tätä vaihtoehtoa emme kuitenkaan ole itse kokeilleet.


Maanalainen Napoli on todella mielenkiintoinen vierailukohde. Hämärissä tunneleissa kävellessä on helppoa eläytyä oppaan kertomiin tarinoihin vuosikymmenten takaa. Tunneleilla on puolellaan myös yksi erityinen valttikortti etenkin kesähelteellä: maan alla on paljon viileämpää kuin Napolin kaduilla.

2 kommenttia

  1. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin 19.11.2025 at 20:01

    Kieltämättä kuulostaa todella kiinnostavalta kohteelta. Vaikka tämänkaltaiset kohteet kiinnostavat itseäni aina kovasti, tästä en ollut kiillutkaan. Mielenkiintoista, että tunneleita alettiin tutkimaan vasta vuonna 2005. Olis ajatellut, että kiinnostus olisi herännyt jo paljon aiemmin. Hyvä kuitenkin, että kierroksia järjestetään nykyisin.

    Vastaa
    1. Aron 20.11.2025 at 23:38

      Joskus asiat vain tuppaavat unohtumaan. Tosin kyllä joku on noita tunneleita käynyt koluamassa, kun on kaikenlaista romuakin sinne vuosien saatossa saatu dumpattua.

      Vastaa

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *