Kävimme syyskuun loppupuolella yhden yön pikavisiitillä Tallinnassa. Menomatkan tarjosi Eckerö Line ja paluumatkan Viking. Hotelliyö meni Hotels.comin piikkiin. Aiemmilla matkoillamme olimme siis tehneet riittävästi ostoksia laivoilla. Hotels.com puolestaan tarjoaa ilmaisen yön jokaista kymmentä heidän kauttaan varattua hotelliyötä kohti.

Menomatkan laiva lähti Helsingin Länsisatamasta klo 8.30. Varasimme laivalle paikat aamiaisen jälkimmäiseen klo 9.30 alkavaan kattaukseen. Laiva oli perillä Tallinnassa klo 11. Kävelimme majapaikkaamme Nordic Hotel Forumille ja jätimme pienet matkatavaramme säilytykseen, koska huone ei vielä ollut valmis.

Keli oli oikein kaunis ja ajankohtaan nähden myös varsin lämmin, miltei 20 astetta. Käytimme ajan ennen huoneen vapautumista pieneen ostoskierrokseen. Kävimme myös lounaalla Silk Sushi Baarissa hotellia vastapäätä sijaitsevassa Viru Keskuksessa.

Kun huone oli otettu haltuun, lähdimme haahuilemaan vanhaan kaupunkiin. Kävimme myös kahvilla kivassa Pierre Chocolateriessa. Tämä vanhassa rakennuksessa sijaitseva pieni kahvila on tunnettu erikoisesti suklaisista herkuistaan. Nautimme kakkupalat erikoiskahvin kera hienosta säästä nauttien ulkopöydässä.

Nälkä alkoi vaivata siinä klo seitsemän tienoilla ja niinpä lähdimme etsimään ravintolaa. Vaikka oli torstai-ilta, olivat kaupungin suosituimmat ravintolat jo tupaten täynnä. Aikamme kierrettyämme satuimme paremmalle puoliskolle jo aiemmalta kerralta tuttuun La Bottega-italialaisravintolaan, jossa sattui olemaan juuri yksi kahden hengen pöytä vielä vapaana. Nautimme mainiot pääruoat italialaisen viini kanssa ja lopuksi vielä jälkiruoat ja kahvitkin. Ruoka oli todella maukasta ja palvelu pelasi.

Seuraavana päivänä oli hotelliaamiaisen jälkeen klo 11.30 ohjelmassa opastettu kierros vastapäisen Viru-hotellin KGB-museossa. Sää ei aamupäivällä suosinut, sillä vettä sateli melkoisen raskaasti ukkosen kera, joten odottelimme kierroksen alkua hotellihuoneessa. Ennen kierrosta sitten luovutimme huoneen ja jätimme jälleen matkatavaramme säilytykseen.

KGB-museo oli näkemisen arvoinen ja oppaan tarinat varsin hauskoja. Onnekkaasti myös sade taukosi ja aurinkokin pilkahti juuri ollessamme 23. kerroksen terassilla kaupunkinäkymää ihailemassa.

Tuo klo 11.30 opastettu kierros oli englanninkielinen. Myös suomenkielisiä kierroksia olisi ollut tarjolla, mutta ainoa meidän aikatauluumme sopinut, eli klo 13 kierros, oli jo täyteen varattu, kun edellisenä päivänä asiaa sähköpostilla tiedustelin. Kannattaa siis varata vähän aikaisemmin, mikäli haluaa juuri tiettynä aikana päästä kierrokselle mukaan.

Sade jatkui kuuroluonteisena lopun päivää, mikä ei isommin innostanut kaupungilla kiertelemään. Siksi kulutimmekin aikaa ostoskeskuksissa. Solaris-keskuksen Vapianossa myös söimme lounaaksi pizzat. Tämä oli ensimmäinen Vapiano-visiitti meillä. Pizzat eivät mitään huipputasoa olleet, mutta kyllä niistä kylläiseksi tuli.

Lopulta noin klo 16.30 aikoihin lähdimme jo kohti satamaa, kun keli ei osoittanut selkenemisen merkkejä. Pääsimme suoraan laivaan, joka lähti liikkeelle klo 18. Ehdimme odotella hytissä reilun tunnin verran ennen paluumatkan alkua.

Ei tämä ilmaismatka nyt ihan ilmaiseksi tullut. Alla on pieni laskelma kustannuksista. Näiden lisäksi teimme vielä pikkuisen ostoksia, joten todellinen summa oli vielä tuotakin suurempi. Tosin jos olisimme ostaneet reittimatkat ja hotelliyön normaalihinnoin, olisi alla näkyvä summa tuplaantunut. Laivayhtiön laiva+hotelli-tarjouspaketillakin lisähintaa olisi tullut noin 150€ verran.