Tänä keväänä ja alkukesänä meillä on ollut tarkoitus kiertää lähikohteita. Kööpenhamina päätyi osin työnantajani avustuksella ensimmäiseksi kohteeksi ja seuraavaksi pääsiäisenä oli vuorossa Tallinna.

Pitkäperjantaina matkustimme ensin aamuseiskaksi Jätkäsaareen uuteen Länsiterminaaliin 2. Paikan mainostettu ”Suomen pisin baaritiski” oli pieni pettymys. Muutoin uutukainen terminaali vaikutti varsin näppärältä. Laivaan pääsi aikas kätevästi.

Tallink Star hurautti parissa tunnissa Tallinnaan, jossa kävelimme suorinta tietä tuttuun Nordic Hotel Forumiin. Olimme harkinneet myös kohtalaisen tuoretta Hiltonia, jota on kovasti kehuttu. Harkitsimme asiaa kuitenkin turhan pitkään ja Hilton ehti täyttyä. Seuraavalla kerralla sitten…

Hotellilla jätimme enimmät matkatavaramme säilytykseen ja starttasimme kohti Lentosatamaa. Tämä mielenkiintoinen museo on ollut esillä useassa paikassa, mm. Pingviinimatkojen blogista olen siitä lukenut. Kävelymatkaa hotellilta kertyi noin puolen tunnin verran sisältäen muutamia valokuvauspysähdyksiä.

Lentosatama oli todella mielenkiintoinen. Vanha suuri hangaari on jaettu kolmeen osioon: merenpohjaan (lattiataso), merenpintaan (toisen kerroksen parvi ja silta) sekä ilmatilaan (vapaa tila katonrajassa). Nähtävillä on kaikenlaista meriaiheista sekä sukellusvene Lembit. Sukellusveneeseen pääsee myös sisälle. Sekös on aina kivaa.

Vaihtuvan näyttelyn virkaa hoiti meripelastusaiheinen Mayday Mayday Mayday. Näyttely oli varsin mielenkiintoinen ja siihen kuului myös meripelastuspeli, jossa annetun tehtävän mukaan piti yrittää arpoa järkevä kokoonpano erilaisia härveleitä pelastushommiin. Peliä pystyi pelaamaan ihan suomeksi. Aikas kinkkisiä olivat tilanteet ja lopuksi sai vielä kuulla hienot perustelut oikeille ratkaisuille ammattilaisen suusta.

Kun ulkona laiturissa killunut höyryjäänmurtaja Suur Tõll oli tarkastettu, olikin jo aika suunnata vanhaan kaupunkiin lounaalle suosittuun Rataskaevu 16 -ravintolaan. Peijooni oli täyteen varattu sekä perjantai- että lauantai-illoiksi jo monta viikkoa ennen pääsiäistä. Onneksi parempi puolisko hoksasi kysyä pöytää lounaalle.

Seuraavalla Tallinnan vierailulla varaamme ehdottomasti todella hyvissä ajoin pöydän Rataskaevuun illalliselle. Paikka oli ihan käsittämättömän hyvä! Tarjoilijamme oli ehkä paras palveluhenkilö, mitä missään ravintolassa on koskaan kohdalle osunut. Ruokakin oli erinomaista, eikä laskukaan ollut paha. En keksi moitteen sanaa.

Lounaan jälkeen vyöryimme hotellille, jossa asetuimme taloksi. Aikainen aamuherätys vaati veronsa ja niinpä pienet tirsat maistuivat. Piipahdimme vielä pakollisella vanhan kaupungin kierroksella ennen iltaruokintaa. Kun lounaalla tuli syötyä oikein kunnolla, riitti illalliseksi vähän simppelimpi ratkaisu. Päädyimme hotellin lähellä sijaitsevaan Amalfiin pizzalle. Lätyt olivat ihan oikeasti puu-uunissa paistetun oloisia. Ravintolan valintaan vaikutti myös paikan nimi: Amalfin rannikko on yhtenä kohteena tulevan kesän Italian matkallamme.

Lauantaina ohjelmassa oli tutustuminen Tallinnan eläintarhaan. Olimme hankkineet julkisen liikenteen härveleissä käyvän matkakortin (Ühiskaart tai englanniksi ihan vaan smartcard). Nappasimme siitä ihan hotellin nurkalta kulkevan bussin numero 21, jolla pääsimme eläintarhan sisäänkäynnin luo. Eläintarhahan sijaitsee aivan Rocca al Mare -ostaria vastapäätä.

Kiertelimme melkein koko paikan läpi hyytävän kylmästä säästä huolimatta. Pieni kaimani, jääkarhunpentu Aron, oli kiva nähdä leikkimässä emonsa kanssa. Valitettavasti näiden otusten häkit ovat todella surkeat. Uusi asumus on onneksi työn alla.

Tallinnan eläintarhassa oli paljon hyvää. Monilla eläimillä oli varsin isot ja modernit aitaukset. Vastapainona olivat sitten nämä neuvostoaikaiset miniatyyrihäkit, joita oli vielä aika paljon. Pienellä budjetilla olojen korjaaminen kestää kauan. Tämä on harmi, sillä tilaa alueella näkyi riittävän.

Eläintarhan jälkeen päädyimme myöhäiselle lounaalle netistä bongaamaamme Estonian Burger Factoryyn. Matka kesti vähän ylimääräistä, kun sekoilimme hieman julkisen liikenteen kanssa tottumattomuuttamme. Nälkä oli jo melkoinen, mutta niinpäs oli burgerikin. Hyvää ruokaa ei raaski haaskata ja niinpä olinkin pian aivan ähkytäynnä. Ei auttanut kuin kömpiä hotellille lepäilemään. Illallakaan ei oikein tehnyt mieli syödä.

Paluu Helsinkiin tapahtui pääsiäissunnuntaina klo 10.30 paatilla. Kävimme aamiaisella hieman edellisaamua aikaisemmin, mikä olikin ihan fiksu veto. Lauantaina kun aamiaisravintola oli ammutun täynnä. Hotellin aamiainen oli varsin mainio, mutta jotenkin muistelen aiemmin saaneeni tuolta parempaa kahvia. Nyt kahvia sai vain automaattihärvelistä, jonka sylkemä litku ei oikein maistunut. Seuraavalla matkalla kokeilemme toista hotellia.

Tallinan miniloma oli oikein kiva, vaikka keli olisi voinut olla keväisempi. Satamaan kävellessämme sateli vielä varmuudeksi vähän lunta. Kööpenhaminassa oli kuukautta aiemmin lämpimämpää. Onneksi olimme katsoneet sääennustetta ja varautuneet lämpimällä vaatetuksella. Toivoisin kuitenkin, että kolmen viikon päässä häämöttävä Tukholman miniloma tarjoaisi vähän keväisempää säätä.