Olimme saapuneet Missourin osavaltion puolelle jo ylittäessämme Mississippijoen Saint Louisin kohdalla. Majoituttuamme pari yötä tässä osavaltion toiseksi suurimmassa kaupungissa lähdimme jatkamaan matkaa syvemmälle Missouriin.

Matkaa oli ensimmäiselle päivälle sen verran paljon, että päätimme alkuun ajella interstatea pitkin. Poikkesimme kuitenkin valtatielle 66 hetkeksi tarkoituksenamme vilkaista legendaarista Ted Drewesin jäätelöbaaria. Valitettavasti paikka ei ollut vielä avannut oviaan, joten vilkaisuksi se tosiaan jäi. Paikka on tunnettu Saint Louisin erikoisuudesta, betoniksi nimetystä jäätelöstä. Nimi tulee siitä, että paksu tökötti ei putoa astiasta vaikka sen nurinpäin kääntäisi.

Päivän ensimmäinen tyypillinen route 66 -erikoisuus oli Fanning Outpost -kaupan pihalta löytyvä maailman suurin kiikkutuoli. Emme tosin tienneet, että edellisenä vuonna tämä ennätys oli mennyt uusiksi ja Fanningin tuoli oli enää vain toiseksi suurin. Tuolin lisäksi tutustuimme myös itse kauppaan, jossa oli myytävänä turistikrääsän lisäksi normaalia kyläkaupan tavaraa sekä paljon jousiammuntatarvikkeita.

Fanning kuuluu ilmeisesti läheiseen Cuban pikkukaupunkiin, joka on nimennyt itsensä valtatien 66 seinämaalauskaupungiksi. Kannattaa siis harkita piipahdusta myös kaupungin keskustaan. Me harkitsimme tällaista kierrosta, mutta lopulta päätimme kuitenkin ajaa ohi ehtiäksemme aikaisemmin perille seuraavaan majapaikkamme.

Cuba
Asukasluku3356
Vierailuaika27.6.

Fanningin jälkeen seuraava pysähdys tapahtui Lebanonissa, jossa kävimme kääntymässä Munger Moss Motellin pihalla. Vanhan route 66 -majapaikan valomainos oli kyllä hieno. Tienviittojen joukossa oli myös näytillä suunta ja etäisyys Helsinkiin.

Lebanon
Asukasluku14474
Vierailuaika27.6.

Seuraavaksi jatkoimme matkaa tietä 66 pitkin. Tämä vaihtoehto tuntui todella rauhalliselta vilkkaan interstaten jälkeen. Pysähdyimme Conwayssa, jossa söimme lounasta Rocking Chair -ravintolassa. Kiikkutuoliteemalla siis edelleen jatkoimme. Kylän kuppilassa ruoka oli konstailematonta ja maittavaa.

Conway
Asukasluku788
Vierailuaika27.6.

Loppu matka seuraavaan majapaikkaamme Springfieldiin sujui ilman pysähdyksiä. Näitä Springfieldejä USA:ssa riittää. Tämä Missourin Springfield oli tosin Illinoisin vastinetta tylsempi. Emme olleetkaan budjetoineet kaupunkiin kuin yhden yön. Majapaikaksi oli valikoitunut historiallisella puutaloalueella sijaitsevan majatalo Walnut Street Innin.

Springfield
Asukasluku159498
Päivän ylin lämpötila32°C
Yön alin lämpötila22°C

Majapaikka oli oikein mainio. Sisään astuttuamme meidät toivotettiin tervetulleiksi kotiin. Saimme huoneen ulkorakennuksen yläkerrasta. Kävi ilmi, että kaupungissa oli sinä iltana suuri konsertti, jossa pääesiintyjänä oli James Taylor. Konsertti ilmeisesti oli ainoa hyvä syy olla kaupungissa sinä päivänä, koska henkilökunta arveli meidänkin olevan sinne menossa. Valitettavasti James Taylor oli meille täysin tuntematon suuruus. Yritimme aihetta illalla googlailla ja melkoiseksi hissimusiikiksihan tuo paljastui.

Walnut Street Inn
Yön keskihinta123,44€
Aamiainenkyllä
Wifikyllä (nopeus sisään/ulos 0,65Mb / 0,79Mb)
Pysäköintiilmainen
Muita maksuja

Lähdimme tutustumaan kaupunkiin, mutta paikka osoittautui hieman vaikeasti lähestyttäväksi. Selkeää keskustaa ei oikein löytynyt, paikka oli vain yhtä suurta lähiötä. Onneksi sentään satuimme bongaamaan jäätelöbaarin Andy’s Frozen Custard, joka on tarjoillut kaupungissa Saint Louisin tyylisiä betonijäätelöitä vuodesta 1986. Pääsimme siis kuittaamaan aamupäivän Ted Drewes -pettymyksen. Andyn tökötit olivat superhyviä ja pienikin kippo oli valtavan kokoinen.

Onnistuimme kaupungista lopulta löytämään jonkinlaisen keskusaukion, jonka ympäristössä oli pieni keskustan oloinen jalkaisin lähestyttävä alue. Illan jo hämärtyessä tyydyimme vain katselemaan tienoota auton ikkunasta.

Illallispaikkaa pohdimme ja arvoimme aikamme, kunnes lopulta päädyimme majapaikan naapurista löytyvään italialaiseen ravintolaan nimeltään Gilardi’s. Paikka löytyi vanhan puutalon pihan perältä. Saapuessamme ravintola oli lähes tyhjä. Näytti jo vähän siltä, että henkilökunta valmistautui sulkemaan paikan, mutta onneksi ihan tällainen ei tilanne ollut. Ravintolassa oli ollut vain hetkeä aiemmin vipinää, kun salillinen samaan aikaan saapuneita ruokailijoita oli poistunut yhtä matkaa jo aiemmin mainittuun konserttiin.

Ravintola osoittautui oikein mainioksi. Meidän jälkeemme paikalle saapui enää yksi uusi asiakas. Palvelu oli erittäin ystävällistä ja ruokakin maistui. Päädyimme syömään kolme ruokalajia, joskin jaoimme alkupalat ja jälkkärin.

Seuraavana aamuna pääsimme nauttimaan majatalon maittavasta aamiaisesta. Sen jälkeen olikin hyvä startata kohti uusia seikkailuja. Tutkailin reittivalintaa arpoessani Here It Is! -karttalehtistä, kun Googlen navigaattori ei osannut tarjota route 66 -vaihtoehtoa. Tämä olikin ehkä haastavin navigointitilanne toistaiseksi. Halusimme nimittäin ajaa koko Kansasin puolella kulkevan osuuden route 66 -reitistä. Tämä lyhykäinen yhdentoista mailin pätkä kun menee helposti sivu suun.

Kansasia kohti navigoidessamme asetin kohteeksi Galenan pikkukaupungin. Vaihtoehtoisia route 66 -linjauksia oli taas tarjolla. Osan matkasta saatoimme mennä vähän omia polkujamme, mutta joka tapauksessa Kansasin puolelle saavuimme ihan sieltä kuin pitikin. Vaan siitä lisää seuraavassa osassa.

Tuohon alimmaksi olen laittanut matkapäivien reitin, joka on kerätty Android-puhelimeni Google-karttasovelluksen avulla.

Joitain hintoja:

• Majoitus Walnut Street Inn -majatalossa (1 yö sisältäen aamiaisen): 123,44€
  • Gallona (3,8 litraa) bensaa Conoco-asemalla: 2,00€ (0,49€ / litra)