Edellinen osa: osa 2: Niin taskuravun kuin kanankin jalkojaSeuraava osa: osa 4: Siirtomaa-ajan tunnelmissa

Hongkongissa on tarjolla varsin kätevä julkisen liikenteen verkosto. Välineinä löytyy niin metroa kuin bussiakin. Näiden lisäksi saarten ja mantereen välillä voi matkustaa lautoilla. Kaikkein sympaattisin kulkuväline lienee kuitenkin kaksikerroksinen raitiovaunu. Liikkuminen on varsin edullista. Matkustimme loppusyksyn Hongkongin matkallamme näillä kaikilla ja vielä vähän päälle. Tämä matkakertomuksen osa on omistettu Hongkongin liikennevälineille.

Ennen varsinaisia liikennevälineitä haluan kuintenkin sanoa muutaman sanan Hongkongin ostoskeskuksista, joita on paljon. Erityisesti Hongkongin saaren  businesskeskustassa Centralissa liikkuessa ostoskeskuksia on mahdoton välttää. Isojen katujen yli kun ei katutasossa pysty kulkemaan. Ainoa väylä yli kadun on ostoskeskuksesta toiseen kulkeva katettu silta. Tämän takia ostoskeskukset ovat ikään kuin yksi liikenneväline muiden joukossa.

Metro

Metro on luonnollisesti liikennevälineistä nopein, mutta toisaalta myös tylsin. Maan alla ei ole ruuhkaa hidastamassa etenemistä, mutta toisaalta ei myöskään ole maisemia ihailtavaksi. Metrolla kannattaakin matkustaa silloin, kun on kiire. Tosin ihan kaikki kohteet eivät ole kätevästi metrolinjojen varrella. Tällöin on napattava alle jokin toinen kulkuväline.

Metrolinjojen kartta löytyy täältä.

Star Ferry

Metro on kätevä kulkuväline mantereelta Kowloonista Hongkongin saarelle kuljettaessa. Tälle välille tosin löytyy muitakin vaihtoehtoja. Hauskin lienee Star Ferryn lautta, joka kulkee Tsim Sha Tsuin luoteisnurkan ja Centralin laiturin väliä. Lauttamatka on hieno kokemus miltei milloin tahansa. Maisemat näyttävät hienoilta niin sumuisella säällä kuin kirkkaallakin ilmalla. Silti parasta on matkata pimeän laskeuduttua, jolloin Hongkongin saaren pilvenpiirtäjien upea valoshow levittäytyy silmien eteen.

Tällä lauttayhtiöllä on pitkät perinteet. Se on perustettu jo vuonna 1888. Toiminta lähti liikkeelle varsin pienimuotoisena. Nykyisin näillä kahdellatoista lautalla liikennöi yhteensä 26 miljoonaa matkustajaa vuosittain.

Star Ferry operoi kahta lauttalinjaa. Lisäksi tarjolla on erilaisia ristelyjä. Tarkemmat tiedot löydät Star Ferryn sivuilta täältä.

Bussi

Kowloonin itälaidalta on mahdollista matkustaa Hongkongin saarelle Victorian sataman alittavan tunnelin läpi bussilla. Tunnelin suuaukko sijaitsi aivan hotellimme lähellä, joten kokeilimme tätä vaihtoehtoa pari kertaa. Useampi bussilinja kulkee tunnelin läpi ja jatkaa sitten eri suuntiin. Ainakin Happy Valleyn laukkaradalle ja kauniin Man Mon temppelin luo pääsi bussilla varsin kätevästi.

Hongkongissa bussit ovat kaksikerroksisia. Jos tarkoitus on matkustaa pidempi pätkä, kannattaa ehdottomasti yrittää löytää paikka yläkerrasta. Erityisen hyvät näköalat tarjoutuvat etupaikoilta. Bussireittejä löytyy varsin kattavasti ympäri kaupunkia.

Mielenkiintoisia bussilinjona ovat ainakin seuraavat:

6: Exchange Square – Stanley, tämä linja tarjoaa upeita maisemia Hongkongin saaren eteläpuolella
15: Exchange Square – Victoria Peak, tämä linja on hyvä vaihtoehto Victoria Peakille kiipeämiseen ilman funikulaariin jonottamista

Tarkempia tietoja bussilinjoista löytyy täältä.

Raitiovaunu

Hongkongin saarella operoi muutama raitiovaunulinja. Myös raitiovaunut ovat bussien tapaan kaksikerroksisia. Nämä vanhat puupaneloidut kulkuvälineet ovat jotenkin sympaattisia. Ne näyttävät todella kapeilta ja korkeilta. Ilmeisesti niillä ei kuitenkaan ole tapana kaatua. Matkanteko ei ole kovin joutuisaa, mutta etenkin yläkerrasta on hauska katsella maisemia. Portaat yläkertaan ovat varsin jyrkät ja kapoiset, joten etenkin huonompijalkaisen kannattaa olla varuillaan.

Raitiovaunut ovat kolistelleet Hongkongin kaduilla jo vuodesta 1904 lähtien. Raitiovaunulinjojen karttaan voit tutustua täällä.

Köysirata

Hauskin tällä kerralla kokeilemistamme kulkupeleistä oli Ngong Ping 360 -köysirata, joka kuljettaa turisteja Lantaun saarella Tung Chungin metroaseman läheltä Ngong Pingin kylään. Ngong Pingiin mennään katsomaan mäellä istuvaa Tian Tan Buddhaa sekä läheistä Po Linin luostaria. Edellisellä vierailullamme emme päässeet tätä hupia kokeilemaan, koska köysirata oli huonon sään vuoksi pois käytöstä. Nyt kulkupeli oli toiminnassa, vaikka sumu kutistikin näkyvyyden pahimmillaan liki nollaan.

Köysiradalle myydään erilaisia lippuja. Niitä voi ostaa joko paikan päältä kumman tahansa pään köysirata-asemalta, 7-Elevenin ruokakaupoista tai netistä. Virallinen nettikauppa löytyy täältä. Me ostimme liput etukäteen Klook-matkatoimiston kautta. Siellä hinta oli virallista nettikauppaa halvempi. Edullinen hinta vähän epäilytti, mutta Klook vaikutti ihan pätevältä matkatoimistolta. Lopulta lippu toimi niin kuin pitikin. Klookin lippukauppaan pääset täältä.

Netistä ostetut liput pitää lunastaa köysirata-asemalta etukäteen ostettujen lippujen luukulta. Jonotusta oli heti aamusta kymmenen minuutin verran lippuluukulle ja noin 20 minuuttia itse köysiradalle. Alas palattuamme totesimme etukäteislippujen jonon edelleen yhtä pitkän näköiseksi, mutta normaalin lippuluukun jono oli tuolloin jo kasvanut tolkuttoman pitkäksi. Eli ilman etukäteislippua on syytä saapua paikalle heti köysiradan avautuessa.

Köysiradalla on normaaleja hyttejä (standard cabin) ja lasipohjaisia hyttejä (crystal cabin). Tarjolla on molempien hyttien meno-paluulippujen lisäksi 1+1 -lippuja, joilla matkustetaan toiseen suuntaan lasipohjaisessa hytissä ja toiseen suuntaan normaalissa. Tässä tapauksessa lasipohjainen hytti kannattaa valita menomatkalle, koska siihen pääsee nopeammin. Alaspäin näkyi olevan yleisesti ottaen paljon vähemmän jonoa, ainakin aamupäivällä.

Meno-paluulippujen hinnat virallisessa nettikaupassa (tarkistettu marraskuussa 2018):
1+1: $290 (32,49€)
lasipohjainen hytti: $315 (35,29€)
normaali hytti: $235 (26,33€)

Samat hinnat Klookin kautta seuraavalle päivälle:
1+1: $216 (24,20€)
lasipohjainen hytti: $210 (23,53€)
normaali hytti: $149 (16,69€)

Ngong Ping 360:n viralliset sivut löydät täältä.
Klookin sivuilta Ngong Ping 360 eri lippuvaihtoehdot löytyvät täältä (kirjoita hakuun Ngong Ping 360).

Octopus Card

Kätevin tapa maksaa matkansa Hongkongin liikennevälineissä on käyttää paikallista matkakorttia Octopus Cardia. Kortille voi ladata rahaa käteisellä ainakin metroasemilta löytyvillä automaateilla. Maksaminen tapahtuu painamalla kortti lukutasoa vasten. Näytöllä näkyy maksettu summa ja jäljellä oleva saldo. Octopus Cardilla maksettuna matkan hinta on yleensä ainakin metrossa halvempi kuin kertalipulla.

Octopus Cardin pystyy hankkimaan jo lentokentältä löytyvältä palvelutiskiltä. Kortteja voi myös hankkia kaupungilta monista eri pisteistä, kuten vaikkapa mistä tahansa 7-Elevenin tai Circle K:n ruokakaupoista. Kortteja on kahdenlaisia. Omaksi ostettu (Sold Tourist Octopus) maksaa $39 (4,37€). Oletuksena kortti myydään tyhjänä, mutta siihen varmaankin on mahdollista ladata samalla arvoa. Kortin hintaa ei palauteta, mutta halutessaan kortilla jäljellä olevan arvon voi saada takaisin palauttamalla kortin johonkin MTR:n palvelupisteeseen.

Kortin voi myös lainata (On-Loan Octopus). Tällöin kortista on maksettava $150 (16,80€), missä on mukana $50 pantti sekä $100 verran ladattua arvoa. Tämänkin kortin voi palauttaa, jolloin sekä pantti että kortille ladattu arvo palautetaan. Kortin voi toki myös ottaa mukaansa ja käyttää jälleen seuraavalla matkalla.

Octopus Cardilla voi maksaa matkustuksensa metroissa, busseissa, raitiovaunuissa ja lautoilla. Tämän lisäksi kortti käy maksuvälineenä monissa muissakin paikoissa, kuten ruokakaupoissa ja kahviloissa.

Lisätietoja Octopus Cardista löydät täältä.

Kertaliput

Vain satunnaisesti Hongkongin julkista liikennettä käyttävän kannattaa käyttää Octopus Cardin sijaan kertalippuja. Metrossa kertalippu on ostettava asemilta löytyvistä automaateista. Lippua ostettaessa on valittava lähtöpiste ja päätepiste. Matkan hinta kun riippuu matkan pituudesta. Hinnat näkyivät vaihtelevan noin $5 (0,56€) ja $15 (1,68€) välillä ihan kaukaisimpia alueita lukuunottamatta.

Busseissa matkan hinta on vakio riippumatta matkan pituudesta ja se maksetaan bussiin astuttaessa käteisellä. Maksu on suoritettava tasarahalla, sillä vaihtorahoja ei anneta. Bussilippujen hinnoista ei oikein tahdo löytyä netistä järkeviä tietoja, mutta hintojen pitäisi olla nähtävillä bussipysäkeillä.

Raitiovaunuissa toimitaan samoin kuin busseissakin. Raitiovaunumatkan hinta on maksutavasta (tasasumma käteisellä tai Octopus Card) ja matkan pituudesta riippumatta $2,60 (0,29€) per matka.

Star Ferryn lautoille kertalippuja myydään automaateilla, jotka löytyvät matkalla laiturille. Lipun hinta on maksutavasta riippumatta arkisin yläkannella $2,70 (0,30€) ja alakannella $2,20 (0,25€) sekä viikoloppuisin yläkannella $3,70 (0,41€) ja alakannella $3,10 (0,35€).

Matkustusaiheiden jälkeen matkakertomus jatkuu ennen tilinpäätöksen hetkeä vielä yhden osan verran siirtomaa-ajan tunnelmissa.

Seuraavaksi: osa 4: Siirtomaa-ajan tunnelmissa
Takaisin alkuun: Viikko Hongkongissa 2018

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *