Kesälomamatkamme alkoi Singaporesta. Tämä kaupunkivaltio juhli pari viikkoa vierailumme jälkeen 50. itsenäisyyspäiväänsä. Singapore on varsinainen pehmeä lasku kaupunkilomailuun Aasiassa, sillä se on erittäin siisti, turvallinen ja hyvin järjestetty. Opasteet ovat joka paikassa huippuluokkaa ja liikennekin on varsin rauhallista. Tämän takaa autojen säännöstely. Auton hankintaan oikeuttavia lupia on tarjolla vain rajallinen määrä, ne ovat kalliita ja sellaisen saa vain viideksi vuodeksi kerrallaan.

Lensimme Singaporeen Finnairin suoralla, miltei 12 tuntia kestäneellä, lennolla. Pitkä lento on aina iso rasitus, joten kohtalaisen pitkistä torkahduksista huolimatta olimme perillä levon tarpeessa. Ajelimme taksilla hotellille ja otimme välittömästi parin tunnin päiväunet. Illan jo hämärtyessä kävelimme läheiseen Chinatowniin ihmettelemään ja etsimään syötävää. Onneksemme Lonely Planetin oppaasta valitsemamme Maxwell Road Hawker Center oli vielä auki. Kyseinen paikka oli nimittäin sulkemassa ovensa muutamaksi päiväksi perusteellisen siivouksen vuoksi.

Hawker centerit ovat Singaporenmatkaajan budjetin pelastajia. Tässä ylisiistissä kaupungissa ei saa kaupustella ruokaa kadunvarren kojuista, vaan katuruokaa tarjoillaan kojukeskuksissa (jossain tv-ohjelmassa käytetty suomennos englanninkieliselle nimelle hawker center). Kaupungin maittavin ruoka löytyy näistä ja hinta on aivan naurettavan edullinen.

Hawker centereitä toimii myös ostoskeskuksissa, yleensä kellarikerroksessa. Nämä ostareiden keskukset (samaan tapaan kuin muutkin Aasian suurkaupunkien ostareiden food courtit) ovat varsin miellyttäviä paikkoja, supersiistejä ja ilmastoituja. Ruoka on perinteistä hawker centeriä kalliimpaa, mutta kyse on ehkä kahden euron erosta per annos. Tokihan ero on iso prosenteissa, kun annokset maksavat jostain 3-8 euron väliltä, mutta silti kalliiksi ei voi nimittää kahden hengen illallista alle 20 euron. Vaikka kuinka suunnittelin kokeilevani kaikenlaisia ruokia, olin parin annoksen jälkeen jo ihan ähkynä ja oli pakko luovuttaa.

Toisena Singaporen päivänä tutustuimme kaupungin ykkösliikennevälineeseen eli metroon. Hotellimme Clover 5 Hongkong Street sijaitsi lyhyen kävelymatkan päässä kahdesta asemasta. Hankimme matkustusta varten ladattavat matkakortti Ez-Linkit (hinta $12, josta $7 arvoa). Nämä käyvät maksuvälineinä myös monessa muussa paikassa liikennevälineiden lisäksi, vaikkapa ruokakaupoissa. Lisäksi matkat ovat vähän halvempia Ez-Linkillä kertalipun hintaan verrattuna. Ainoana miinuspuolena kortissa oli lataamisen lievä hankaluus. Asemien automaatit kun eivät huolineet muita kuin paikallisia luottokortteja sekä käteistä. Tämä tosin oli aika pieni miinus.

Metron avulla päädyimme myös muutama vuosi sitten avattuun uuteen ihmepuutarhaan Gardens by the Bay. Tämä miljardi paikallista dollaria maksanut puisto käsittää varsin suuren alueen puistoa, pari suurta kasvihuonetta sekä jättimäisiä superpuita, jotka ovat kasvillisuuden peittämiä korkeita tötteröitä. Nämä superpuut toimivat paitsi koristeina myös höyryturbiineina. Kasvihuoneista nouseva kosteus pyörittää näitä turbiineja ja niiden avulla tuotetaan sähköä kasvihuoneiden viilentämiseen.

Puistokierroksen jälkeen päätimme vielä käydä piipahtamassa iltaeläintarha Night Safarilla. Paikka oli ehkä vähän ylihintainen, mutta eipä sitä silti ihan joka päivä pääse katsomaan tiikeriä alle metrin etäisyydeltä, pleksin läpi tosin. Pään yli suhahtelevia valtavia hedelmälepakoita oli myös tarjolla samoin kuin monia muitakin hämärän liikkujia. Aitaukset oli toteutettu hienosti niin, että eläimet tuntuivat olevan todella lähellä.

Jos Night Safarille tekee mieli, kannattaa ruokailut hoitaa ennen tai jälkeen vierailun. Paikan päällä nimittäin ei ole tarjolla oikein muuta kuin ylihintaista keskinkertaisuutta. Tällaisessa huippuhyvän ruoan ihmemaassa on suorastaan huutava vääryys joutua syömään kengänpohjan kuivaa ja haaleaa burgeria, kun parempaakaan ei ole tarjolla. Me emme ihan hoksanneet ajan kulumista paikan päällä ja lopulta tajusimme, että ravintolat ehtivät sulkea ovensa ennen kuin pääsemme takaisin hotellin nurkille. Siksi jouduimme turvautumaan Night Safarin antimiin.

Seuraavana päivänä käytimme aamiaisen ja lounaan välisen ajan kiertelemällä juuri keväällä 2015 Unescon maailmanperintökohteeksi nostetussa Singaporen kasvitieteellisessä puutarhassa. Enemmänkin aikaa olisi kierrokseen saanut käytettyä, sillä paikka on valtava. Itse puutarha on ilmainen. Sen sisältä löytyy kuitenkin todella hieno orkideapuutarha, jonne on pääsymaksu. Kyseessä on maailman suurin kokoelma orkideoita. VIP-galleriassa oli esillä merkkihenkilöiden mukaan nimettyjä hybridejä. Mukana oli myös Matti, joka oli saanut nimensä Matti Vanhasen ollessa pääministerin ominaisuudessa valtiovierailulla Singaporessa.

Kasvitieteellisessä puutarhassa on orkideapuutarhan lisäksi inkivääripuutarha, jossa kasvaa valtava määrä inkiväärilajikkeita. Osana kasvitieteellistä puutarhaa on myös pläntti aitoa alkuperäistä sademetsää. Siellä emme tosin käyneet tarpomassa.

Puutarhakierroksen jälkeen viilennyimme Orchard Roadin ostoskeskuksissa. Näiden jättilaitosten kiertämiseen saisi helposti käytettyä yhden loman verran aikaa. Kävimme myös virkistämässä trooppisen ilman turvottamia jalkojamme muutaman korttelin päässä hotellilta sijainneessa Kenko-ketjun spa-putiikissa. Syvemmältä Chinatownista olisi varmasti saanut jalkahieronnan edullisemmin, mutta ei tämäkään nyt Helsingin hintoihin verrattuna hallis ollut. Teki kyllä hyvää.

Illalla kävimme kokeilemassa ennen Las Vegasin High Rollerin avautumista keväällä 2014 maailman korkeimman maailmanpyörän titteliä hallussaan pitäneen Singapore Flyerin. Ilta osoittautuikin ehdottomasti parhaaksi ajaksi tähän toimintaan. Kaupungin valot näkyivät nimittäin aivan valtavan upeasti 165 metrin korkeuteen kohoavan pyörän kapselista. Kapseleita on kaikkiaan 28 kappaletta ja yhteen mahtuu jopa 28 henkilöä. Tarjolla on puolen tunnin peruspyörähdyksen lisäksi vip-matkoja, joilla syödään illallinen. Illallisen kanssa ei tarvitse pitää kauheaa kiirettä: ruokailu kestää 2-3 kierrosta ruokalajien määrästä riippuen.

Kolmantena Singaporen päivänä päätimme ottaa rennosti ja käydä tutustumassa huvittelusaari Sentosaan. Tälle kaikkea kivaa Universal Studiosin huvipuistosta mainioihin hiekkarantoihin sisältävälle saarelle saavuimme köysiradalla. Muita vaihtoehtoja ovat ilmaratajuna ja kävelysilta. Köysirata on vaihtoehdoista kallein, mutta tarjoaa ehdottomasti parhaat näkymät. Matka meni tosin vähän pelkokerroinsektorille tällaiselle korkeanpaikankammoiselle.

Sentosalla tutustuimme Siloso Beachin rantaan, istuimme yhdellä (törkeän ylihintaisella) olusella rantabaarissa ja ajelimme vielä päästä päähän saaren sisällä kulkevalla toisella köysiradalla. Lisäksi söimme reissun ehdottomasti huonoimman lounaan. Saarella tosin olisi ollut ihan hyviäkin lounaspaikkoja, mutta me emme jaksaneet jonottaa. Olisi kannattanut ehkä jaksaa.

Rantabaarin pöydästä katselimme, kun paikallisten ilmavoimien koneet harjoittelivat muodostelmia meren päällä. Nämä liittyivät ilmeisesti lähestyviin 50-vuotisjuhliin. Saimme siis lentonäytöksen kaupan päälle. Oluiden hinta ei sitten enää tuntunutkaan niin kalliilta.

Illalla vielä kävimme uudemman kerran käväisemässä Gardens by the Bayssa, jossa katselimme valoshow Garden Rhapsodyn. Noin puolen tunnin show oli varsin upea. Esityksen jälkeen kävelimme puutarhassa ja ihailimme superpuita, jotka olivat valaistuina vieläkin hienompia kuin päivällä.

Seuraava päivä olikin Singaporen osuuden viimeinen. Aamupäivällä kävimme katsomassa kaupungin omaa maskottia, Merlionia, sekä hallinnollisia rakennuksia. Lounaan jälkeen piipahdimme vilkaisemassa legendaarista Raffles Hotellia sekä Emerald Hill Roadin vanhoja taloja, jotka lymyilevät Orchard Roadin kolossien kainalossa.

Seuraavana aamuna olikin vuorossa siirtyminen lentokentälle. Singaporen kenttä on usein valittu maailman parhaaksi. Vaikka osa hauskuuksista, kuten elokuvateatteri, ei sijainnutkaan AirAsian käyttämässä terminaalissa, teki paikka vaikutuksen. Järjestelyt olivat huippuluokkaa, eikä jonotusta pahemmin joutunut harrastamaan. Turvatarkastuskin oli jokaisella portilla erikseen. Matkustajat kuitenkin saapuvat portille kuka milloinkin, joten jonoa ei erityisemmin muodostu. Tarkastuksen jälkeen löytyy vielä odotustila, josta varsinainen koneeseen nouseminen tapahtuu.

Singapore oli kohteena positiivinen yllätys. Moni on sitä kehunut, mutta melkein yhtä moni on sanonut sitä vähän tylsäksi. Onhan toki totta, että melkein kaikki mahdollinen purukumista lähtien on Singaporessa kiellettyä. Ehkä kuitenkin meillä eniten vaikutti fiilikseen ihana lämpö. Päivät olivat enemmän tai vähemmän aurinkoisia, viimeisenä päivänä oli tyystin pilvetöntä. Kostea kuumuus tuntuu vain niin tolkuttoman hyvältä.

Ruoka Singaporessa on aivan taivaallisen hyvää. Hygieniataso on korkea ja katuruokaa voi syödä huoletta, sitä kun tarjotaan vain siisteissä sisätiloissa. Perinteisiä ravintoloita emme juuri kokeilleet, emmekä varmasti tule kokeilemaan seuraavallakaan kerralla. Tykkään syödä hienosti ja pidän hyvää ruokaa yhtenä tärkeimmistä asioista matkoilla. Silti en näe mitään järkeä maksaa normaaleja ravintolahintoja, kun valtavan hyvää ruokaa saa hawker centereistä paljon edullisemmin. Lisäksi hawker centereissä voi makumatkailla ympäri Aasiaa.

Hotellimme ei ollut kovin kummoinen. Sijainti oli mainio, mutta huone oli suunnilleen niin pieni kuin se kaiken tarvittavan sisältäen voi olla. Lisäksi huone oli yhdistettävissä naapurihuoneen kanssa ja välissä oli vain kevyt, kaikki äänet läpi päästävä, ovi. Kahtena yönä naapurissamme asusti oletettavasti kiinalainen naiskaksikko, joka saapui huoneeseen aina aamuyöllä ja kälätti pitkään ja hartaasti. Onneksi he poistuivat hotellista viimeiseksi yöksi, jotta saimme vähän univelkaa nukuttua pois ennen Kuala Lumpuriin siirtymistä.

Joitain hintoja:

1 Singaporen dollari (SGD) = 0,63€

• Suorat lennot Helsinki-Singapore, Bangkok-Helsinki (Finnair): 882,32€ (per henkilö)
  • Yö Clover 5 Hongkong Street -hotellissa (2h huone, aamiainen kuuluu hintaan): 108,30€
  • Edestakainen köysiratamatka Sentosalle (sisältäen matkan Mount Faberille): 18,30€