Halusimme päättää kaikkien aikojen parhaan matkailuvuotemme 2016 joululomalla Thaimaassa. Kohteeksi valikoitui Phuket, jossa emme ole koskaan aiemmin vierailleet yhdessä. Parempi puolisko on käynyt tällä Thaimaan suurimmalla saarella äitinsä kanssa. Vaikka saari onkin valtaisa turistirysä, olivat valokuvat niin hienoja, että halusin päästä itsekin näkemään paikan.

Varasimme matkan hyvissä ajoin jo keväällä 2016, koska joulu on yksi vuoden suosituimpia matkailuaikoja ja halusimme varmistaa paikkamme ajoissa. Näin hyvissä ajoin varaamalla jouduimme toki kärsimään hinnassa. Phuket on Thaimaan kallein paikka ja joululisän kanssa yhdessä hinta muodostui melkoisen suolaiseksi.

Vaikka omatoimisestikin perille olisi päässyt helposti, päädyimme ottamaan pakettimatkan Aurinkomatkoilta. Tähän kannusti kaksi seikkaa. Ensinnäkin varausta tehdessämme Finnairin suorat lennot yksinään olisivat olleet kalliimmat kuin lennot ja hotelli yhdessä pakettina. Toiseksi paketti pienensi taloudellista riskiä. Olimme juuri palanneet Floridan matkalta ja edessä häämötti kallein matkamme ikinä, Route 66 roadtrip. Matkapaketista ei tarvinnut maksaa varaushetkellä kuin pieni varausmaksu, loppusumma erääntyi vasta lähempänä lähtöä. Lisäksi vielä kuukausi ennen lähtöä olisi ollut mahdollista vaihtaa matkan ajankohtaa, kestoa ja kohdetta. Eli suomeksi sanottuna olisimme voineet vielä vaihtaa ilman kuluja monta kertaa halvempaan matkaan johonkin toiseen kohteeseen jonain edullisempana aikana. Pakettimatka oli siis riskittömämpi kuin omatoiminen.

Kaikkein edullisimmin olisi matkan saanut varaamalla sen omatoimisesti aivan joulukuun alussa, sillä silloin lentojen hinnat notkahtivat tuntuvasti alaspäin. Mutta kuten jo mainitsin, halusimme varmistaa paikkamme, emmekä jäädä kyttäämään äkkilähtöjä. Hotellien saatavuus olisi varmasti ollut joulukuun alussa tarkasteltuna kohtalaisen suuri kysymysmerkki.

Onneksi kuitenkin säästökuuri tuotti tulosta ja rahat tähänkin matkaan olivat tilillä maksun hetken koittaessa. Niinpä jouluviikolla pakkasimme laukut ja aatonaattona työpäivän jälkeen tilasimme taksin lentokentälle. Aikataulua hieman nopeamman (noin 10 tuntia) lennon jälkeen olimmekin jo perillä Phuketissa. Tällä kohtaa päivä oli jo vaihtunut jouluaattoon. Noin tunnin ajelun jälkeen saavuimme majapaikkaamme Patongille Holiday Inn Resort Phuketiin. Paluu kotiin oli luvassa kahden viikon päästä loppiaisen jälkeen.

Eteläistä Thaimaata vaivanneet kaatosateet ja niiden aiheuttamat tulvat eivät näkyneet Phuketissa. Keskitalvella alueella enemmän matkanneet kertoivat yleensä taivaan olevan täysin pilvetön. Meidän vierailumme aikana oli ajoittain hyvinkin pilvistä, mutta sade ei häirinnyt missään vaiheessa. Viimeisenä iltana tosin jouduimme lainaamaan hotellilta sateenvarjot ruokailemaan lähtiessämme. Minkäänlaisiin jannekataja-reaktioihin ei kuitenkaan ollut aihetta. Lämmintä riitti ja aurinkokin paistoi ihan tarpeeksi.

Ensimmäisellä viikolla nautiskelimme auringosta hotellin uima-altaalla ja tutustuimme kävellen Patongiin. Kävimme myös paikallisbussilla ajelemassa saaren pääkaupungissa Phuket Cityssä, joka on ehdottomasti vierailun arvoinen kohde. Kyyti kustantaa 30 bahtia per suunta per nenu ja siinä matkalla Patongin turistihulina jää kauas taakse. Phuket Cityssäkin toki jokunen turisti on liikkeellä, mutta silti määrä on hyvin pieni.

Vanhakaupunki upeine värikkäine vanhoine taloineen on sopivan kompakti puolen päivän retkellä tutustuttavaksi. Alueella on myös viikonloppuisin mielenkiintoiset markkinat, jotka tällä kertaa jäivät väliin.

Onnistuin heti ensimmäisen viikon puolivälissä saamaan flunssan, johon varmasti vaikutti hotellihuoneen yli-innokas ilmastointi, joka ei juuri säätöjä totellut. Onneksi saimme lopulta vaihdettua toiseen huoneeseen, jossa lämpötilaa pystyi säätämään muutoinkin kuin vaihtoehtojen jääkaappi ja pakastin välillä. Pieni räkätauti ei kuitenkaan menoa haitannut, buranaa naamaan ja paketti nenäliinoja mukaan. Kosteassa trooppisessa ilmassa hengittäminen käy nuhaiseltakin helposti, eikä tauti muutoinkaan ollut kotoisan miesflunssan tasoinen.

Toisen meistä ollessa puolikuntoisena liikkeellä päätimme osallistua valmiiksi mietitylle retkelle. Raya Diversin järjestämä kierros vei meidät Phang Ngan lahdelle 007 ja kultainen ase -elokuvasta tutulle Khow Ping Kan -saarelle, jota nykyisin James Bond Islandiksi kutsutaan. Retken ohjelmaan kuului muutakin, mutta juuri tämä veneajelu mangroven ja merestä nousevien karstikallioiden keskellä oli ehdottomasti päivän kohokohta.

Matkailimme myös vähän omatoimisesti tutustumassa Phuketin nähtävyyksiin. Pääkaupunkiin vievän paikallisbussireitin varrelle osuvalla Central Festival -ostarilla kävimme viettämässä yhden iltapäivän.

Tämän lisäksi varasimme taksin ja kuljettajan puoleksi päiväksi pienelle kierrokselle saaren eteläosiin. Kävimme katsomassa jo melkein valmista 45 metriä korkeaa Big Buddhaa, joka istuu korkean mäen päällä. Myös hieno Chalongin temppeli kuului retkemme ohjelmaan. Viimeisen päälle siisti auto, joka oli lastattu vesipulloilla ja kärsivällisellä kuljettajalla, kustansi hotellin kautta varattuna 1500 baht (noin 45€). Kadun varresta napattu taksi olisi ollut saman hintainen. Sen siisteydestä en olisi kyllä mennyt takuuseen, vesipulloista puhumattakaan.

Uudenvuoden juhlinta jäi meiltä väliin akuuttien vatsaoireiden vuoksi. Ilmeisesti edellisenä iltana Jungceylon-ostarin food courtissa syömämme ruoka ei vatsalle kelvannut. Onneksi vatsalaukun tyhjentymisen jälkeen olo jo helpotti. Ruokahalu ei enää oikein palautunut lopun loman aikana, joten kulinaariset nautinnot jäivät väliin. Onneksi kuitenkaan mitään suunnittelemaamme aktiviteettia emme joutuneet perumaan.

Harvinaisista terveysongelmista huolimatta nautimme olostamme Thaimaan lämmössä. Tällaisia pieniä vastoinkäymisiä voi joskus sattua, eikä niiden takia kannata mieltään pahoittaa. Loppujen lopuksi jos vuoden 2016 yhteensä 11 matkaviikosta selvisimme yhdellä flunssalla ja ruokamyrkytyksellä, ei oikein jaksa valittaa. Hotellimme oli ihan kelvollinen, joskin näin kuumimpana sesonkina vilskettä ja vilinää oli ehkä vähän liiankin kanssa. Henkilökunta oli tyypillisen thaimaalaisen kohteliasta. Allasalue oli viihtyisä ja aamiainen erinomainen. Etenkin hedelmiä tuli syötyä koko vuoden edestä.

Phuket ja etenkin Patong ei ehkä ole paras mahdollinen kohde juuri kuumimman joulusesongin aikaan. Kenties marraskuun alkupuolella tai vastaavasti maaliskuun lopulla kohde voi tuntua viehättävämmältä. Joulun ja uudenvuoden sesongin kohdalla kaikki paikat ovat ammutun täynnä turisteja. Phuketissa on kuitenkin paljonkin nähtävää. Aikaansa ei tarvitse viettää hotellin altaalla tai rannalla, mikäli ei sitten sellaisesta satu pitämään.

Phuketin saarelta löytyy paljon mielenkiintoista koluttavaa, eikä sieltä hotellin nurkilta kovinkaan kauas tarvitse poistua, kun suurin turistimassa jää taakse. Rantojenkaan suhteen ei tarvitse tyytyä siihen lähimpään, joka on usein täynnä väkeä. Pitkähäntäveneellä pääsee pienemmille rannoille, joissa voi parhaimmillaan olla ainoana ihmisenä paikalla, ihan keskellä joulusesonkiakin. Myös pienemmillä lähisaarilla on rauhallisempaa.