Pääosa Rivieran syyslomastamme kului Nizzassa, joka on kiva paikka jos haluaa kaupunki- ja rantaloman samassa paketissa. Tarjolla on muutoinkin jokaiselle jotakin. Ostosmahdollisuudet kuuluvat olevan hyvät, vanhakaupunki on viehkeä ja rantakadulta näkyvä turkoosi meri on kaunis katsella myös tällaisen maakravun mielestä. Nizzaan on myös kätevästi tarjolla suoria lentoja Suomesta.

Majoituimme koko matkan ajan Nizzassa. Kaupunki on ihan mainio tukikohta Rivieralla hyvien liinenneyhteyksiensä puolesta. Junalla pääsee nopeasti ja bussilla edullisesti kaupungista toiseen. Myös autovuokraamoja on hyvin tarjolla. Me kokeilimme vajaan viikon matkamme aikana näitä kaikkia.

Siirryimme lentokentältä kaupunkiin bussilla. Ostimme 6€ hintaiset lentokenttäbussiliput lentokentän tiskiltä. Lipun voi ostaa myös bussista, mutta tuolloin käy maksuvälineenä vain käteinen. Bussi 98 ajaa lentokentältä keskustaan. Meille kävi paremmin bussi 99, joka matkaa rautatieasemalle. Hotellimme kun sijaitsi aivan rautatieaseman nurkilla. Bussit lähtevät laitureilta 4 ja 5 terminaalin 2 ulkopuolelta. Terminaalin 1 bussipysäkki näkyi olevan ulkona vähän hankalammassa paikassa tien varressa. Lisätietoa bussiyhteyksistä Nizzan lentokentältä löytyy lentokentän sivuilta täältä. Kannattaa huomata, että bussi 99 ei liikennöi enää iltayhdeksän jälkeen.

Joskus tulevaisuudessa lentokentältä kaupunkiin pääsee myös raitiovaunulla. Tämän ratikkalinjan 2 olisi pitänyt valmistua jo ajat sitten, mutta vielä toistaiseksi se ei kulje lentokentälle asti. Toivottavasti seuraavan vierailun aikana raideyhteys on jo valmis. Kyyti raitiovaunulla lienee saman hintainen kuin bussikyytikin, sillä lipussa oli jo nyt mainittuna myös raitiovaunu.

Majoituimme neljän tähden hotelliin Hotel 64, jonka sijainti ei ollut mikään superhyvä. Rantaan oli jonkin verran kävelymatkaa, mutta onneksi liikenneyhteyksien suhteen ei ollut valittamista. Rautatieasema oli ihan vieressä ja ratikkakin ajoi hotellin edestä. Sijainti oli hieman rauhaton, sillä kadulta kuului mölyä iltaisin huoneeseen asti. Toisaalta mitenkään turvatonta alueella ei ollut, eikä meluakaan sitten lopulta jatkunut koskaan yli puolen yön. Me herkkäunisetkin pärjäsimme ja tykkäsimme. Palvelun ja siisteyden puolesta hotelli oli nappivalinta. Panostimme vähän isompaan junior sviittiin, joka olikin todella kiva.

Edellisellä Nizzan vierailulla noin 16 vuotta sitten missasimme vanhankaupungin miltei kokonaan. Vasta viimeisenä päivänä päädyimme näille kapeille kaduille vaeltelemaan. Moinen jäi niin vahvasti harmittamaan, että nyt kolusimme vanhaakaupunkia miltei joka päivä. Kävimme myös parina iltana syömässä alueella. Tokihan nuo vanhankaupungin ravintolat ovat melkoisia turistirysiä, mutta onnistuimme silti valitsemaan varsin mainiot ruokapaikat, eikä ruoassa ollut mitään moittimista. Näiden kävelyjen aikana kameran muistikortille tallentui jälleen lisää kuvia kuivumassa roikkuvista pyykeistä.

Rantakatu Promenade des Anglaisia toki kävelimme edes takaisin niin päivällä kuin illallakin. Itse rannalle emme tällä kertaa kuitenkaan päätyneet. Meri on aina kiva elementti matkakohteessa, mutta rannalla makoilemme hyvin harvoin. Keli olisi kyllä ollut rantaelämäänkin sopiva. Ensimmäisinä kahtena päivänä lämpötila kohosi vain 26 asteeseen, kun myöhempinä päivinä tarjolla oli miltei 30 asteen lämpöä. Shortseilla pärjäsi ensimmäistä iltaa lukuun ottamatta mainiosti, vaikka olimmekin molemmat hieman flunssaisina liikkeellä.

Vanhankaupungin laidalla sijaitseva Nizzan kukkula oli myös etukäteen suunnittelemiemme kohteiden listalla. Puolikuntoisina emme lähteneet kipuamaan kukkulalle portaita pitkin, vaan hyödynsimme ilmaista hissiä. Varsin lyhyellä jonotuksella pääsimme hissin kyytiin ja hitaasti mutta varmasti nousimme kukkulalle. Ylhäältä avautuivatkin todella upeat maisemat niin kaupungin kuin kukkulan takana sijaitsevan satamankin yli.

Käytimme Nizzassa lentokenttäbussin lisäksi kulkuvälineenä ratikkaa. Kertalippu maksaa 1,50€, mutta kymmenen matkan lipun saa 10€ hintaan. Tässä saa siis ihan merkittävän alennuksen ja lisäksi samalla lipulla voi matkustaa useampi matkustaja. Lippu leimataan kerran per matkustaja. Lippuja voi ostaa ainakin ratikkapysäkeillä olevista automaateista. Maksuvälineenä käy käteinen tai kortti.

Julkinen liikenne ei Rivieralla muutenkaan ole kovin kallista. Bussimatka kaupungista toiseen maksaa 1,50€. Bussi tosin on melkoisen hidas kulkuväline. Alle tunnissa ei pääse oikein mihinkään. Jos kuitenkin aikaa on, voi kaupunkien välillä sukkuloida varsin edullisesti. Kokeilimme tätä liikennemuotoa paluumatkalla päiväretkeltä Monacosta. Mutta eipäs mennä asioiden edelle.

Onnistuimme löytämään muutaman mainion ravintolan. Erityisen suurella lämmöllä muistelen läheltä hotelliamme löytyneen viehättävän Restaurant La Langousten suolakuoressa kypsennettyä meribassia. Tässä ravintolassa lähes kaikki pöydät sijaitsevat sisäpihalla, jossa on illalla kivan hämyinen tunnelma. Paikka lienee sydäntalvella kiinni, koska sisäpiha tosiaan on ulkotila. Tuskin Nizzassakaan kukaan viitsii talvella ulkona syödä. Muita mainitsemisen arvoisia paikkoja ovat vanhassakaupungissa sijaitsevat Restaurant L’Ecurie sekä Le Maquis. Näihin molempiin eksyimme ihan vahingossa. Ruoka oli kummassakin konstailematonta, mutta todella maukasta.

Paikallisista erikoisuuksista maistoimme kikhernejauhoista leivotun pohjan päälle vähän pizzan tapaan rakennettua soccaa. Näitä Italian puolelta lähtöisin olevia, usein katukojuista myytäviä, herkkuja pystyy nauttimaan ihan pöydässä syöden mm. Nizzan sataman läheltä löytyvässä Chez Pipo -ravintolassa. Kannattaa kuitenkin huomata, että tämä ravintola ei tarjoile juuri muuta syötävää. Socca oli oikeastaan todella hyvää. Ihme, kun emme tätä hoksanneet kokeilla edellisellä kerralla. Sataman lähellä on muuten ravintoloita varsin paljon. Alue onkin saanut lisänimen Pikku-Marais Pariisin Maraisin mukaan. Me tosin emme kokeilleet Chez Pipon lisäksi muita alueen ravintoloista.

Chez Pipon vierailun yhteydessä jalkauduimme auringonlaskun tienoilla ihailemaan Nizzan sataman veneitä. Paatteja olikin nähtävillä ihan pikkupurkeista todella hulppeisiin jahteihin asti. Vesi oli täälläkin ihanan turkoosia. Satamaan pääsee kaupungista kätevästi ratikalla. Toisen ratikkalinjan valmistumista odotellessa on ajettava ykköslinjalla Garibaldin aukiolle, josta on enää lyhyt kävelymatka satamaan.

Viimeisenä matkapäivänä päätimme hieman ökyillä. Menimme iltapäiväteelle kaupungin legendaarisimman hotellin Le Negrescon baariin. Tämä upea rakennus on kyllä kiva kerran nähdä sisältäkin päin. Hotellin baari on hintava, mutta siellä voi toki nauttia vaikka vain kupposen kahvia. Vessassa käydessä voi pälyillä ympärilleen. Nähtävää riittää. Teehetki oli todella kiva ja puitteet olivat todella upeat. Samalla hinnalla olisi Helsingissä saanut Kämpistä teekattauksen kaveriksi vielä lasillisen samppanjaa. Negrescon listalla ei edullista samppanjaa näkynyt.

Nizzan lisäksi Rivieran matkamme sisälsi yhden päivän kierroksen kukkulakaupunkeja katselemassa vuokra-autolla. Tämän tarinan aika on kuitenkin vasta myöhemmin. Seuraavassa matkakertomuksen osassa keskityn kääpiövaltio Monacoon suuntautuneeseen päiväretkeemme.

Joitain hintoja:

• Illallinen Chez Pipossa: 10€ / henkilö
  • Illallinen Restaurant La Langoustessa: 74€ / henkilö
  • Iltapäivätee Le Negrescon baarissa: 39€ / henkilö

Tässä alla on vielä kartta, jossa näkyvät tekstissä mainitut kohteet Nizzassa.