San Franciscon kaapeliraitiotie cable car lienee kenties Golden Gaten sillan jälkeen kaupungin tunnetuin nähtävyys. Vuosien 1873 ja 1890 välillä käyttöön otetuista kaikkiaan 23 linjasta enää kolme on käytössä.
Kaapeliraitiotien merkitys kaupungin joukkoliikenteelle on vuosien saatossa vähentynyt. Toki edelleenkin kaupunkilaiset näitä käyttävät, mutta silti suurin osa raitiovaunumatkustajista on nykyään turisteja. Useat turistit haluavat erityisesti päästä sisälle viimeisinä päästäkseen roikkumaan vaunun ulkopuolella.
Kaapeliraitiotievaunut ovat toteutustekniikaltaan merkittävästi erilaisia verrattuna vaikkapa Helsingissä käytössä oleviin raitiovaunuihin. Kaapelivaunuissa ei ole lainkaan moottoria, vaan ne liikkuvat tarrautumalla kiinni kiskojen välisessä kourussa kadun alla tasaisella 15 km/h tuntinopeudella liikkuvaan kaapeliin. Kuljettajan tehtävänä on huolehtia tarraamisesta ja irrottamisesta. Tällä tavoin kuljettaja hidastaa ja kiihdyttää vaunun nopeutta. Kuljettajan työ on fyysisesti raskasta ja vain pieni osa työhön hakevista läpäisee vaaditun kuntotestin. Ilmeisesti kautta historian vain kaksi kuljettajista on ollut naisia.
San Francisco oli aikoinaan haasteellinen paikka joukkoliikenteelle suurten korkeuserojensa vuoksi. Tällaiseen maastoon kaapeliraitiotie soveltuu erityisen hyvin. Vastaavaa tekniikkaa on sovellettu myös muualla. Ensimmäinen kaapeliraitiotie otettiin käyttöön Lontoossa vuonna 1840. USA:n ensimmäinen vastaava rakennettiin New Yorkiin reilut pari vuosikymmentä myöhemmin. Kaikkiaan kaapeliraitioteitä on ollut tai on edelleen käytössä yli 30 USA:n kaupungissa.
Kaapelivaunuilla matkustaminen on suhteellisen kallista huvia, yksi matka maksaa $6, eikä se sisällä vaihto-oikeutta. Jos kuitenkin haluat näitä kulkupelejä käyttää osana muuta San Franciscon julkista liikennettä, kannattaa ehdottomasti sijoittaa yhden tai useamman päivän lippuun, joka kattaa useimpien liikennevälineiden käytön, myös kaapelivaunujen. Lippu kelpaa kaapelivaunun lisäksi muissa raitiovaunuissa, metrossa ja busseissa. Vain laajemmalla seutukunnalla operoiva BART-juna ei kuulu lipun piiriin.
Hintoja:
- Kertamatka kaapelivaunussa: $6
- Kertamatka bussissa/metrossa: $2.25
- Vierailijalippu: $17 / $26 / $35 (1 päivä / 3 päivää/ 7 päivää)
Kaapelivaunulla matkustaminen on ihan hauska kokemus. Vaunuja voi ihan oikeasti käyttää liikennevälineenä, mutta ihan hirveän käytännöllisiä ne eivät ole. Vaikka unohdettaisiin etanan nopeus, muodostuu lisäongelmaksi päätepysäkillä vaunuun tunkevien turistien lauma. Kesäkuun lopun kauniina päivänä jono oli tuskastuttavan pitkä. Onnistuimme pääsemään kyytiin kolmena erillisenä kertana keskeltä reittiä. Päätepysäkillä jonottamiseen hermomme eivät olisi riittäneet.
Muut kirjoitukset aiheesta San Francisco:
Linkkejä:
- San Francisco Municipal Transportation Agency (tietoa linjoista ja hinnoista)
- Cable Car Museum (tietoa kaapeliraitiotiestä ja sen historiasta)