Moni on hämmästellyt jälkeenpäin kuinka suunnittelimme matkamme. Etenkin etukäteen tehdyt hotellivaraukset ovat ihmetyttäneet. Eri hotelleja kun matkalle mahtui kymmeniä. Siksi ajattelin, että ehkä pari sanaa tästäkin aiheesta voisi olla jollekin hyödyksi.

Reitin suunnittelu

Route 66 -reitistä minulla oli suunnitelman runko jo valmiina etukäteen. Harrastan Googlen kartan avulla erilaisten automatkojen suunnittelua, vaikka kyseisen matkan toteutumisesta ei olekaan mitään havaintoa. Erilaisia reittejä on vain hauska ja helppo suunnitella, sillä Google osaa hienosti kertoa eri pisteiden välisen etäisyyden ja arvion ajo-ajasta.

Olemme jo jonkin verran harrastaneet tällaisia matkoja, joten tietyt suunnitteluperiaatteet ovat ehtineet vakiintua. Meillä ainoastaan minä ajan autoa. Osin ihan jo tästä syystä pyrimme pitämään päivittäisen ajomatkan mielellään alle kolmen tunnin pituisena. Käytännössä kertaetapit ovat yleensä alle tunnin pituisia, kun välillä pysähtelemme katselemassa nähtävyyksiä. Myös huoltotaukoja on pidettävä säännöllisesti, etenkin kun automatkoilla meillä kuluu kahvia varsin paljon. Päivämatkojen pitäminen lyhyenä tarjoaa toki myös enemmän aikaa vietettäväksi matkan varrelta löytyvissä mielenkiintoisissa kohteissa.

Toinen tiukka suunnittelukriteeri on peräkkäisten yhden yön majoituksien pitäminen korkeintaan kahdessa, ihan maksimissaan kolmessa. Aina välillä on siis yövyttävä jossain paikassa vähintään kaksi yötä. Näin matkapäivien väliin jää myös pieniä kaupunkilomajaksoja, joiden aikana ehtii tehdä muutakin kuin istua autossa. Nämä rauhallisemmat päivät tarjoavat mahdollisuuden huolehtia vaatteiden pesusta, jota pidemmällä matkalla on pakko harrastaa, mikäli ei ole varaa matkustaa pelkkä luottokortti matkatavarana.

Näiden kahden kriteerin avulla reitin suunnittelu käy kätevästi. Alkupisteen jälkeen vain lähdetään haarukoimaan Googlen kartan avulla sopivalla etäisyydellä sijaitsevaa seuraavaa yöpymispaikkaa. Päivämatkan päätepisteeksi toki valitsen mieluiten jonkin isomman tai tunnetumman kaupungin tai muutoin jotain mielenkiintoista nähtävää sisältävän ennalta tutun kuuloisen paikan. Jos mitään mielenkiintoista ei sopivalta säteeltä löydy, valitsen vain jonkin paikkakunnan, josta löytyy majapaikkoja.

Lopuksi valitsen vielä sopivan määrän yöpymisiä per paikkakunta. Pääsääntöisesti pidemmän vierailun varaan mielenkiintoisiin paikkoihin, mutta toisen suunnittelukriteerin mukaisesti joskus on pakko yöpyä kaksi yötä jossain tuntemattomammassa paikassa, jotta matka ei käy liian hektiseksi. Tässä vaiheessa pystyn jo laskemaan matkan pituuden päivissä.

Tällä logiikalla alkuperäinen route 66 -suunnitelma näytti tältä:

  1. Chicago, IL: 4 yötä
  2. Springfield, IL: 2 yötä
  3. St. Louis, MO: 2 yötä
  4. Springfield, MO: 1 yö
  5. Tulsa, OK: 1 yö
  6. Oklahoma City, OK: 1 yö
  7. Amarillo, TX: 2 yötä
  8. Santa Rosa, NM: 1 yö
  9. Albuquerque, NM: 2 yötä
  10. Gallup, NM: 1 yö
  11. Flagstaff, AZ: 2 yötä
  12. Kingman, AZ: 1 yö
  13. Las Vegas, NM: 3 yötä
  14. Barstow, CA: 1 yö
  15. Los Angeles, CA: 4 yötä

Yhteensä: 28 yötä = 4 viikkoa

Chicagossa oli tarkoitus saada sisäinen kello oikeaan aikaan ennen tien päälle siirtymistä. Los Angelesissa puolestaan on niin valtavasti nähtävää, että sinne arvelin myös hyvin sopivan vähän pidemmän pysähdyksen.

Kun sitten ensimmäisen kerran ihan oikeasti otimme tällaisen matkan puheeksi, kaivoin tämän suunnitelman esille. Tiesimme jo siinä vaiheessa, että meillä tulisi olemaan enemmän kuin neljä viikkoa aikaa, joten päätimme laajentaa suunnitelmaa. Ensimmäisessä versiossa matka alkoi New Yorkista, josta reitti kulki Niagaran putousten kautta Chicagoon ja sieltä edelleen tielle 66.

Seuraavassa vaiheessa New York-Chicago -väli jäi pois ja tilalle tuli kierros Memphisin kautta New Orleansiin ja sieltä edelleen takaisin Texasin läpi. Aiemmin mainittujen suunnittelukriteerien mukaisesti tämä Tulsasta lähtenyt ja Oklahoma Cityyn päättynyt ylimääräinen retki sisälsi seuraavat pysähdykset:

  1. Tulsa, OK: 1 yö
  2. Little Rock, AR: 1 yö
  3. Memphis, TN: 2 yötä
  4. Jackson, MS: 1 yö
  5. New Orleans, LA: 3 yötä
  6. Natchitoches, LA: 1 yö
  7. Dallas, TX: 3 yötä
  8. Oklahoma City, OK: 2 yötä

Tämä suunnitelma vielä hioutui sen verran, että Dallasiin ja Oklahoma Cityyn jäi kumpaankin yksi yö, Natchitoches vaihtui ensin Beaumontiksi (TX) ja sitten Winnieksi (TX), ja ennen Dallasia listalle ujuttautui Austin (TX) kahden yön majoituksella.

Myös Oklahoman Cityn jälkeinen reitti eli suunnitteluvaiheessa paljon. New Mexicossa aioimme käydä tutustumassa ufoihin Roswellissa ja valkeisiin hiekkadyyneihin White Sands National Monumentilla, mutta nämä poistuivat ohjelmasta vielä muutama viikko ennen matkan alkua.

Arizonassa lisäsimme ohjelmaan lännenelokuvista tutun Monument Valleyn. Meidän piti käydä myös Tucsonin lähellä ihailemassa valtavia kaktuksia Saguaro National Parkissa. Tämän vierailun peruimme edellisenä päivänä, kun niitä kaktuksia oli jo ihan tarpeeksi Phoenixin ympäristössä.

Kaliforniassa halusimme käydä Los Angelesin lisäksi Death Valleyn ja Joshua Treen kansallispuistoissa sekä upeasta eläintarhastaan tunnetussa San Diegossa.

Kun nämä kaikki laskettiin yhteen, tuli matkan kokonaiskestoksi 51 päivää eli seitsemän viikkoa ja kaksi päivää. Matkan tarkkaa ajankohtaa puntaroimme melkoisesti. Lentojen hinnat olivat yksi rajaava tekijä. Toisaalta halusimme viettää USA:n kansallispäivän jossain isommassa kaupungissa. Lopulta palaset loksahtivat kivasti paikoilleen. Lentojen hinnat olivat edullisimmillaan silloin, kun reitin mukaan kansallispäivä osui New Orleansin kohdalle.

Varasimme lennot vasta kohtalaisen lähellä matkan alkua, kun suunnitema oli jo varsin kypsässä vaiheessa. Senkin jälkeen teimme vielä pientä hienosäätöä, mutta pelivara oli toki pienempi, kun matkan aikaikkuna oli jo lentojen takia kiinnitetty. Lopulta paluulentomme lähtöaika sattui iltayhdeksän paremmalle puolelle, mikä toi vielä yhden tehokkaan matkapäivän lisää.

Lentojen varaaminen

Olen lukenut jonkin verran muiden kokemuksista halpojen lentojen varaamisesta. Valitettavasti en ole itse havainnut muiden hyviksi kehumien työkalujen toimivan erityisen hyvin. Olen joitain kertoja etsinyt lentoja Skyscannerin ja Momondon kaltaisten hakukoneiden avulla, mutta en ole onnistunut saamaan mainostettuja edullisia lippuja. Hakukoneen löytämä matalin hinta on usein ollut edullinen, mutta lopulta kyseisellä hinnalla ei lentoa ole sitten saanutkaan. Tällöin kyseessä on yleensä ollut jokin täysin tuntemattoman kuuluinen matkatoimisto.

Yleensä kuitenkin aina klikkailen kaikki kanavat läpi, jotta vallitseva hintataso tulee selväksi, eikä tule maksetuksi kohtuutonta ylihintaa. Ebookersilta olen saanut kelvollisilla hinnoilla lentoja. Toisinaan paras hinta on saattanut löytyä suoraan lentoyhtiön omilta sivuilta. Etenkin halpalentoyhtiöiden tapauksessa tämä on usein edullisin vaihtoehto. Hiljattain kuulin jostain tutkimuksesta, jonka mukaan nimenomaan lentoyhtiöiden omilla sivuilla olisivat ne parhaat tarjoukset.

Hotellien varaaminen

Hotellien varaamisen suhteen ajattelimme aluksi lähteä soitellen sotaan. Chicagon hotellivaraus tehtiin jo hyvissä ajoin, samoin kuin muutama hankalampi kohde, joissa tarjontaa on vähemmän. Näitä heikon saatavuuden kohteita olivat mm. Death Valleyn ja Grand Canyonin kansallispuistot sekä Monument Valley.

Lopulta kuitenkin päädyimme tekemään kaikki hotellivaraukset etukäteen, koska satuimme lukemaan netistä ikävistä kokemuksista tien päällä. Mukavuudenhalu vei siis voiton, emme halunneet joutua kiertelemään majapaikkoja vapaata huonetta etsien.

Hotellien varaaminen vei ehdottomasti eniten aikaa. Majapaikkoja kun oli yhteensä 31, jouduin tekemään paljon vertailuja järkevän vaihtoehdon löytämiseksi jokaiseen kohteeseen. Hotels.comin järjestelmä onneksi auttaa tässä. Yleensä määrittelin kunkin kohteen osalta alueen, jossa haluaisimme majoittua ja sitten etsiskelin majoitusta Hotels.comin kartan avulla juuri siltä alueelta. Keskeisimpänä valintakriteerinä oli siis sijainti, mutta yritin myös lukea hyvin kriittisesti muiden asiakkaiden arvioita. Hinta oli toki myös tärkeä tekijä. Todelliseen luksusmajoitukseen ei näin pitkällä matkalla ollut missään tapauksessa varaa.

Hotellien varaamisessa auttoi ehdottomasti eniten se, että reitin suunnittelussa olin jo kiinnittänyt yöpymispaikat. Jokainen hotelli varattiin niin, että varaukseen sisältyi ilmainen peruutusoikeus. Tätä myös hyödynsimme matkan aikana useampaan otteeseen. Hotels.com tarjoaa jokaista kymmentä yöpymistä kohden yhden ilmaisen yön. Kun näitä alkoi kertyä, teimme muutoksia tuleviin varauksiin niin, että pääsimme hyödyntämään ilmaisia öitä. Hyödynsimme matkan aikana kaikkiaan viisi ilmaista yötä.

Auton vuokraus

Auton vuokrasin suoraan Hertzin kautta. Hyödynsin Finnairin kanta-asiakkaille tarjotun alennushinnan. Tarvittava alennuskoodi löytyi siirtymällä Finnairin sivuilta löytyneen linkin kautta Hertzin sivulle. Vertailin autojen hintoja eri varausjärjestelmien kautta. Hertzin hinta oli halvin ja lisäksi edullisin hinta oli vasta paikan päällä maksettava, mikä mahdollisti myös kuluttoman peruutuksen. Tällainen varaus on toki aina riskittömin. Jos muualta löytyy edullisempi vaihtoehto, tai vaikka koko matka peruuntuisi, voi varauksen perua, eikä siinä menetä mitään. Reilu viikko ennen lähtöä oli Hertzin hinta pudonnut vielä reilulla $150 dollarilla, joten tein uuden varauksen ja peruin aiemman.

Hintoja vertaillessani havaitsin, että monikaan autoja tarjoava taho ei suostu vuokraamaan menopeliä noin pitkäksi ajaksi. Ebookers muutti käytäntöään kevään 2016 aikana. Aluksi yli kuuden viikon ajalle olisi auton saanut, mutta myöhemmin aikarajaa lyhennettiin. Moni autonvuokraamo ilmoitti, ettei heidän kauttaan pysty vuokraamaan autoa yli neljäksi viikoksi netin kautta. Puhelimessa asioimalla homma olisi voinut järjestyä. Hertzillä ei asetettu tällaisia rajoitteita.

Auton vuokrauksessa kannattaa ehdottomasti huomioida varaukseen kuuluvat vakuutukset. Samoin mahdollinen yhden suunnan lisämaksu kannattaa huomioida. Jos siis palautat auton eri paikkaan kuin mistä sen noudat, tulee pääsääntöisesti maksettavaksi lisämaksu. Sen suuruus voi vaihdella varsin paljonkin eri vuokraamoiden välillä. Vakuutukset voivat myös tulla kalliiksi, jos niitä ei sisälly perushintaan. Osa jenkkiläisistä vuokraamoista tarjoaa autoja joko kokonaan ilman vakuutusta tai kevennetyllä vakuutuksella. Ilmeisesti paikallisten oman auton vakuutus kattaa myös vuokra-auton vahingot. Suomalainen autovakuutus tuskin taipuu moiseen. Siksi nollaomavastuun sisältävä vakuutus on käytännössä pakollinen. Jos se ei kuulu perushintaan, voi se olla lisäpalveluna todella hintava. Moni aluksi erittäin edullinen autotarjous osoittautui vakuutuksen kanssa tolkuttoman kalliiksi.

Moni vuokraamo esittää yhden suunnan lisämaksun hyvin epämääräisesti varausta tehdessä. Erillisellä klausuulilla vielä joissain tapauksissa tähdennetään, että esitetty lisämaksun summa on vain arvio. Hertzille antaisin tästä erityismaininnan, sillä heidän palvelunsa antoi yhden loppusumman, joka sisälsi kaikki lisämaksut.

Miten homma sujui, noin niin kuin omasta mielestä?

Loppujen lopuksi suunnitelmamme toteutuivat hämmästyttävän hyvin. Näinkin pitkällä matkalla olisi ollut montakin tilaisuutta asioille mennä pieleen. Onneksemme vältyimme vatsavaivoilta ja muilta terveyshuolilta.

Vaikka matka oli varsin pitkälle suunniteltu etukäteen, oli suunnitelmissa edelleen hyvin varaa paikan päällä tehtäviin hienosäätöihin. Esimerkiksi kunkin ajopäivän pysähdyspaikat valittiin yleensä vasta edellisenä iltana karttaa tutkiskellessa. Näin paikan päällä kuullut kuumat vinkit mielenkiintoisista nähtävyyksistä pystyttiin ottamaan huomioon. Tarvittaessa pysähtelimme myös ilman ennakkosuunnittelua, mikäli jokin paikka tien varrella näytti kiinnostavalta.

Lopulta sanoisin, että hyvä ennakkosuunnittelu kannatti. Suunnitelmamme eivät kuitenkaan olleet liian tiukkoja ja myös luovuudelle ja hetkessä elämiselle jäi hyvin tilaa. Ilman kunnollista suunnittelua meiltä olisi varmasti jäänyt paljon mielenkiintoisia paikkoja näkemättä. Moni lopulta hienoimmista jutuista oli ennen opaskirjojen lukemista täysin tuntemattomia.

Jokaisen kannattaa miettiä ennen matkaa kuinka paljon haluaa itse löydä asioita lukkoon jo ennen kotoa poistumista. Matka olisi varmasti onnistunut myös ihan vain istumalla autoon ja ajamalla minne nokka osoittaa. Tällainen kontrollifriikki haluaa kuitenkin tietää etukäteen mitä tien varrella on odotettavissa. Lisäksi minulle suunnittelu ja etukäteishaaveilu on ehdottomasti iso osa matkan nautinnosta.

Nyt alkaa tämä route 66 -aihe olla loppuun kaluttu. Mahdollisesti tarjoilen vielä myöhemmin kevään aikana blogissa pari esimerkkiaikataulua vähän lyhyemmän route 66 -matkan suunnittelun avuksi. Jos aihe siis kiinnostaa, kannattaa pysyä kuulolla. Muutoin nyt on jo aika suunnata kohti uusia seikkailuja. Kiitos ja kumarrus kaikille, jotka ovat jaksaneet lukea tänne asti.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *