Pääsimme vihdoin tutustumaan Finnairin laajarunkokoneiden uudistettuun matkustamoon taannoisella New Yorkin matkallamme. Koska pistesaldomme riitti, päätimme kokeilla heti pykälän mukavampaa matkustusta businessluokan puolella. Finnarin edellinenkin businessluokan istuinversio oli Airbusin A350-konetyypin osalta mielestämme oikein mukava, mutta uusi näytti toki ainakin valokuvissa vielä kivemmalta. Tämä viimeisin uudistus koski myös vanhempaa A330-konetyyppiä, joten nyt istuimet ovat samanlaiset kaikissa Finnairin laajarunkokoneissa.

Me siis pääsimme businessluokkaan käyttämällä pisteitä luokan korotukseen. Finnairin kanta-asiakasohjelman uudistuksen myötä pisteet ovat nyt nimeltään Avioksia, joilla voi ilmeisesti maksaa jotain muutakin kuin vain lentoja ja luokan korotuksia. Kaukolennoilla, joissa businessluokasta saa mielestäni parhaan hyödyn, luokan korotus economysta businessluokkaan maksaa 40 000 Aviosta. Lompakon paksuuden salliessa businessluokan lipun voi toki ostaa myös heti suoraan rahalla. Reilusti etuajassa ostettuna erotus ei välttämättä ole aivan karmean suuri, mutta lähempänä lähtöhetkeä tästä ilosta saa pulittaa vähintään tuplahinnan economyjakkaraan verrattuna. Joku on kuulemma joskus päässyt ihan tuurilla businekseen lentoyhtiön tarjoamana, mutta meille ei moista onnea ole kohdalle osunut.

Mitä businessluokan lippuun sisältyy?

Meille se kaikista tärkein etu businessluokassa pitkällä matkalla on makuuasentoon taipuva istuin. Lennolla on aina vähän vaikea rauhoittua uneen asti, joten kaikki apu on tarpeen. Samassa paketissa on tarjolla kuitenkin paljon muutakin. Businessluokan lipulla voi hoitaa lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen lyhyemmin jonoin priority-puolella. Ajankohdasta riippuen tämä voi olla suurikin etu. Hiljaisina hetkinä priority voi olla jopa suljettu, mikäli jonoja ei normaalillakaan puolella ole. Turvatarkastuksen jälkeen voi lentoa odotella Finnairin loungessa ilmaisten tarjoilujen äärellä.

Kokeilimme sekä Helsingin että New Yorkin päässä loungeja. Helsingissä Finnairin non-schengen-alueen lounge oli varsin kivan näköinen, onhan se ihan äskettäin päivitetty. Valitettavasti paikalle saapuessamme kaikki vapaat pöytäpinnat olivat täynnä likaisia astioita. Niitä vähän myöhemmin kyllä siivoiltiin pois, mutta viihtyisyys oli tuossa jo ehtinyt vähän kärsiä. Maistoimme buffetissa tarjolla ollutta ruokaa, joka oli yllättävän maukasta. Osa tarjottavissa oli samaan tapaan itsepalvelun piirissä, mutta juomia sekoittamassa oli ihan henkilökuntaakin. Minä tosin tyydyin vain lasilliseen samppanjaa, jossa ei kummoista ranneliikettä tarvittu. JFK:n päässä Greenwich Loungessa oli kovasti samanlainen sotkuinen tunnelma. Siellä juomatkin piti kaataa itse. Tosin Brooklyn Breweryn pyörittämässä Tasting Roomissa oli pöytiin tarjoilu. Vähemmän yllättävästi juuri siellä osastolla kaikki pöydät olivat täynnä. Pääsy loungeen on kuitenkin aina ihan hyvä etu, sillä loungessa on pikkuisen rauhallisempaa kuin lentokentällä muuten ja vatsansa saa täyteen lompakkoa raottamatta.

Lennolle voi businessluokan kaukolentolipun turvin ottaa matkatavaroita melkoisen paljon. Lippuun kuuluu ainakin USA:han suuntautuvilla lennoilla kaksi ruumaan menevää 32 kilon laukkua. Tosin business-lipustakin on olemassa light-versio, johon ei kuulu laukkuja laisinkaan. Käsimatkatavaroita saa normaalin 8 kilon asemesta olla mukana 12 kilon verran. Tämä voi olla kiva lisä pelkin käsimatkatavaroin matkustavalle. Järjestelmäkameran kanssa matkustavalle tämä tarjoaa puolestaan mahdollisuuden pakata mukaan lisälinssejä. Kannattaa kuitenkin huomata, että käsimatkatavaroiden kokorajoitukset ovat samat kuin economyluokassakin, ainoastaan massaa saa olla enemmän.

Lennon aikana businessluokassa tarjoillaan pitkillä lennoilla kaksi ateriaa, joista toinen lienee aina vähän kevyempi. Eväät ovat pykälän perusmatkustamoa parempia ja ne tarjoillaan nätimmin lautasille aseteltuina. Isomman aterian osalta on tarjolla kolme pääruokavaihtoehtoa. Jo heti koneeseen noustessa tarjotaan tervetulodrinkki, joksi voi valita vaikkapa samppanjan tai mustikkamehun. Aterian kaveriksi tarjolla on muutaman viinin lista sekä jokunen cocktail ja alkoholiton mocktail. Aterian voi hyvin aloittaa alkudrinkillä ja sitten ottaa kyytipojaksi viinilasillisen tai pari. Jälkiruoan oheen löytyy kahvia ja sille myös kaveria sellaista kaipaaville. Kofeiiniton kahvikin on mukana valikoikoimissa niille, jotka haluavat nauttia kahvin mausta ilman piristävää vaikutusta.

Pienenä matkustusmukavuutta lisäävänä ekstrana Finnair tarjoaa businessluokassa matkustaville koneessa käytettäväksi mukavat Marimekon tohvelit sekä pienen niin ikään Marimekon käsialaa olevan pussin täynnä lennolla käteviä varusteita. Pussista löytyvät korvatulpat ja silmälaput sekä hampaidenpesuvälineet. Jos tarvitset näiden lisäksi kampaa, sukkia tai parranajovälineitä, voit pyytää ne henkilökunnalta. Tarjolla olevan viihteen seuraamista varten Finnair tarjoaa asiakkaille lennon ajaksi käytettäviksi vastamelukuulokkeet. Näitä tosin en testannut, koska minulla oli omat kuulokkeet mukanani. Korvatulpat eivät olleet ihan parasta laatua, mutta niistä oli silti apua nukahtamisessa. Silmälaput olivat pehmeät ja miellyttävän tuntuiset. Niistäkin oli apua nukahtamisessa, vaikka matkustamossa olikin pääosan matkasta käytössä vain hyvin hämärä valaistus.

Perillä kohteessa businessluokan matkustajat pääsevät koneesta ulos nopeasti. Mahdollisesti käytössä voi olla erillinen keulaovi vain businessluokan matkustajille. Yhdestäkin ovesta ulos purkauduttaessa businessluokan väki on jonon kärjessä paikkojen sijainnin vuoksi. Matkatavaroitakaan ei tarvitse odotella kauaa, sillä busineksen puolella matkustavien matkalaukkujen pitäisi teoriassa saapua hihnalle ensimmäisten joukossa, joskaan tämä ei näyttäisi meidän kokemustemme mukaan kovin hyvin pätevän.

Miten uusittu businessluokka eroaa aiemmasta?

Olen päässyt testaamaan myös aiempaa Finnairin businessluokkaa A350-koneen osalta. Kirjoittelin aiheesta tänne blogiinkin (ks. täältä). Tämä viimeisin uudistus koskee kuitenkin tämän uudemman konetyypin lisäksi myös vanhempia A330-koneita, joita Finnairilla on edelleen joitain käytössään. Minulla ei ole kokemusta A330-koneen aiemmasta businessluokasta, joten siihen en pysty vertailua tekemään. Ilmeisesti kuitenkin kokeilemani uudemman A350-koneen businessluokan istuin oli näistä kahdesta modernimpi ja parempi. Istumapaikat on uudessa businessluokassa sijoiteltu samoin kuin aiemminkin 1+2+1 -ryhmittelyllä. Vasemmalta oikealle katsottaessa on siis ensin ikkunapaikka, sitten käytävä, sen jälkeen kaksi keskipaikkaa, toinen käytävä ja lopuksi viimeinen ikkkunapaikka. Kullakin rivillä on siis kaikkiaan neljä istumapaikkaa ja kaikilta on suora yhteys käytävälle.

Me matkasimme tällä viimeisimmällä reissullamme menolennolla A350-koneella ja paluumatkalla A330-koneella. Pääsimme siis tutustumaan uudistettuun businessluokkaan molempien konetyyppien osalta samalla reissulla. Matkustamo näytti molemmissa samanlaiselta, mutta yksi selkeä erokin oli. A330-koneessa keskipaikkojen matkustajilla oli oma matkatavarahyllynsä paikkansa yläpuolella, mutta A350-koneen businessluokassa keskipaikan matkustaja jakoi lokeron ikkunapaikalla matkustavan kanssa. Harva matkustaja tarvitsee kokonaista lootaa itselleen, joten ero ei ole erityisen merkittävä. Matkustamo kuitenkin tuntui A350-koneessa avarammalta, kun katto oli puuttuvien hyllyjen kohdalla korkeammalla.

Uudistettu businessluokan istuin on pyöristetympi kuin aiempi. Saman rivin keskipaikoilla matkustavien välillä on yksityisyyttä tuova väliseinä, jonka voi kuitenkin laskea alas, mikäli vieressä matkustaa tuttu ihminen. Tämän takia yhdessä matkustavien on kätevämpi sijoittua keskipaikoille. Ikkuna- ja keskipaikalla matkustavien välissä on aina penkin kaareva selkänoja, mikä tekee yhteyden pitämisen paikalta nousematta vaikeaksi. Vanha businessluokan istuin laskeutui makuuasentoon, uusi ei varsinaisesti liiku laisinkaan. Makuuasentoon siinäkin silti pääsee, täytyy vain kääntää kaksi erillistä osaa ylös peittämään jalkatila. Toinen näistä kääntyy käsin ja toinen sähköisesti nappia painamalla. Lopputuloksena on keskimittaiselle ihmiselle hyvin nukkumiseen riittävä tila. Tosin jalkoja kohti tila muuttuu todella kapeaksi. Alleen voi levittää tilan mukaiseksi muotoillun pehmeän petauspatjan ja lämmikkeeksi löytyy peitto. Minulla oli lennon aikana turhankin lämmin, vaimo puolestaan paleli peitosta huolimatta.

Ruokailujen aikana käytettävä pöytä liukuu esille tarpeen mukaan sivupyödän alta. Sivupöytä itsessään on varsin näppärä kännykän ja muiden pienten esineiden pitämiseksi käden ulottuvilla lennon aikana. Kivana lisänä sivupöydässä on langaton latausmahdollisuus sitä tukeville laitteille. Minä pidin kännykkääni latauksessa liki koko lennon ajan. Langaton lataushan on varsin hidas ja tehoton, mutta kyllä silläkin laitteen saa ladattua, kun aikaa on tarjolla tarpeeksi. Sivupöydän latausasemassa ei ole magneetteja auttamassa laitteen tarkassa asemoimisessa, joten siinä saa olla tarkkana. Langattoman latauksen teho putoaa vielä entisestäänkin, mikäli laite ei ole juuri oikeassa paikassa. Pöydän etupuolella on lokero, josta löytyy vesipullo. Lokeroon on myös kätevää laittaa säilöön pikkutavaroita nousun ja laskun ajaksi. Toinen lokero löytyy lukuvalon alta. Siellä on tilaa kuulokkeille sekä pistorasia muiden kuin langattomasti ladattavien laitteiden tarpeita varten.

Tarjoilujen osalta en havainnut erityisen suurta eroa uuden ja vanhan businessluokan välillä. Tosin aiemmin eri ruokalajit tarjoiltiin erikseen, nyt kaikki saapuivat yhdellä kertaa tarjottimella. Isomman aterian jälkiruoka sentään tarjottiin erikseen. Muistan joskus lukeneeni Finnairin luopuneen samppanjasta lennoilla, mutta tämä ei näyttänyt koskevan businessluokkaa.

Marimekon pussukka sisältöineen näyttää muuten kovin samalta kuin aiemminkin, mutta hammasharja on vaihtunut muovisesta ympäristöystävällisemmäksi bambuharjaksi. Huulirasva ja kosteusvoide olivat tosin jääneet pussukasta pois sitten viime näkemän. Pussukan kuoseina ovat Marimekon Joonas ja Pieni Melooni. Järjestyksen ystävänä tykkään näistä pussukoista, sillä niissä on hyvä säilyttää erilaisia matkalla tarpeellisia pikkuesineitä. Pussin saa siis ottaa mukaansa.

Miltä uudistus vaikutti käytännössä?

Kyllähän businessluokka on aina businessluokka, ei siitä pääse mihinkään. Molemmilla lennoilla palvelu oli todella ystävällistä ja henkilökunnalla oli myös aikaa rupatella asiakkaiden kanssa matkan aikana. Tästä johtuen palvelu tuntui todella henkilökohtaiselta. Moni tuntuu Finnairia mollaavan juuri palvelun takia, mutta ainakin businessluokassa tässä ei ollut mitään valittamista. Varmasti monella muullakin lentoyhtiöllä on taito hyysätä asiakkaita, mutta Finnairilla on taskussaan ihan erityinen valttikortti: suorat lentoyhteydet Helsingistä. Minulle tämä on sitä parasta palvelua mitä olla voi.

Uudistettu matkustamo näytti silmään miellyttävämmältä kuin aiempi. Sininen värimaailma oli hyvin rauhoittava ja rentouttava. Aiempi sähköisesti säätyvä istuin saattoi olla ehkä pikkuisen mukavampi, mutta tämä on tietysti makuasia. Nykyinen malli on aiempaa yksinkertaisempi ja siinä ei ole yhtä paljon koloja, joihin kännykkä ja muut tavarat voisivat jäädä jumiin. Viihdejärjestelmän näyttö ainakin tuntui tässä uudessa matkustamossa isommalta, mutta tämä saattoi olla toosan sijoittelusta johtuva harha. Tarkkoja ruudun mittoja en ole tarkistanut. Aiemmassa A350-koneen businessluokan matkustamossa näyttö oli perusasennossa kauempana ja sen saattoi kääntää lähemmäs elokuvien katselua varten. Uudessa matkustamossa näyttö on aina samalla paikalla suoraan nenän edessä. Itse viihdejärjestelmästä en osaa sanoa mitään vanhan enkä uuden version osalta, koska olen yrittänyt aina businessluokassa matkustaessani maksimoida nukkumisajan ja jättänyt viihteen väliin.


Loppujen lopuksi Finnairin uudistettu kaukolentojen businessluokan matkustamo vaikutti oikein mukavalta. Menomatkalla nukkuminen jäi vähiin, mutta siinä suurin syyllinen oli lennon lähtöaika iltapäivällä. Paluulento puolestaan starttasi vasta lähempänä puolta yötä, mistä johtuen pakollisten ruokailujen jälkeen oli varsin luontevaa käydä levolle. Minulle korotus businessluokkaan on edelleenkin paras kanta-asiakastilin pisteiden käyttötapa.

2 kommenttia

  1. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin 20.6.2024 at 13:28

    Jostain syystä meillä tulee harvoin näitä korotuksia tehtyä, mutta tottahan se on, että onhan ero mukavuudessa ihan huima. Edellinen kerta taitaa olla ennen koronaa. Näin silti, että tuo olisi itselleni ainoa tapa saada lentokoneessa nukuttua.

    Vastaa
    1. Aron 28.6.2024 at 22:35

      Lyhyemmillä lennoilla en koe saavani businessluokasta oikein mitään iloa. Pitkillä lennoilla sen sijaan käytän mielelläni pisteitä korotukseen aina kun saldo riittää. Aika harvinaista herkkua tämä toki on.

      Vastaa

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *