Saavuimme Arizonan osavaltioon New Mexicon puolelta lähellä navajointiaanien pääkaupunkia Window Rockia. Tämä kaupunki olikin seuraava yöpymispaikkamme. Olimme poistuneet route 66 -reitiltä matkallamme kohti legendaarista lännenelokuvista tuttua Monument Valleya. Koko matka laaksoon asti oli kuitenkin turhan pitkä yhtenä päivänä ajettavaksi.

Window Rock
Asukasluku2712
OsavaltioArizona
Vierailuaika16.7.
Päivän ylin lämpötila34°C
Yön alin lämpötila15°C

Majoituimme Quality Inn Navajo Nation Capital -motelliin ja lähdimme alkuillan valossa tutustumaan kaupungin nähtävyyksiin. Tai siis nähtävyyteen, kun ei niitä ole kuin yksi. Nimensä mukaisesti kaupungista löytyy navajoille pyhä Window Rock, kallio jossa on reikä. Olihan se ihan hieno.

Quality Inn Navajo Capital
Yön keskihinta99,43€
Aamiainenkyllä
Wifikyllä (nopeus sisään/ulos 0,26Mb / 0,26Mb)
Pysäköintiilmainen
Muita maksuja

Lopuksi kävimme vielä naapurikaupunki St. Michaelsissa Denny’sin ketjudinerissa syömässä, koska Window Rockista ei löytynyt mäkkäriä kummempaa ruokapaikkaa. Motellin ruokasalissa olisi normaalisti ollut illallista tarjolla, mutta viikonloppuiltana paikka meni naurettavan aikaisin kiinni.

St.Michaels
Asukasluku1443
OsavaltioArizona
Vierailuaika16.7.

Aamulla jatkoimme matkaa kohti Monument Valleya. Aluksi tie kohosi ylöspäin ja maisema vaihtui mäntymetsäksi. Pian taas laskeuduimme alas ja kahden vuoden takaiselta Arizonan visiitiltä tuttu autiomaa valtasi maisemat. Siellä täällä avautui laakeita laaksoja ja kohosi korkeita punaisia kallioita. Maisemat tien varrella olivat todella upeita koko matkan.

Matkalla Monyment Valleyyn näimme myös ensimmäiset isommat pölypyörteet (eng. dust devil), jotka kävivät pian tutuiksi Arizonassa viettämiemme päivien aikana. Ilmiö voi esiintyä Suomessakin, mutta yleisin se on lämpimillä ja erittäin kuivilla alueilla. Parhaimmillaan pyörteitä näkyi kerralla useampiakin vaeltamassa halki silmänkantamattomiin jatkuvan autiomaan.

Oljato-Monument Valley
Asukasluku864
OsavaltioUtah
Vierailuaika17.7.
Päivän ylin lämpötila37°C
Yön alin lämpötila8°C

Ylitimme Utahin osavaltion rajan ja saavuimme majapaikkaamme Goulding’s Lodgeen Oljato-Monument Valleyyn. Paikan perusti Harry Goulding aluksi kauppa-asemaksi 1920-luvulla. Hän osti vaimonsa kanssa maata alueelta ja alkoi käydä kauppaa navajointiaanien kanssa. Navajoiden heimo oli tuohon aikaan köyhä ja Gouldingin kasvava liiketoiminta tarjosi heille kaivattuja töitä ja tuloja.

Goulding näki myös Monument Valleyn arvon elokuvakulissina. Hänen onnistui suostutella Hollywoodin filmiväkeä vierailulle alueelle. Erityisesti ohjaaja John Ford innostui Monument Valleysta ja hänen lännenelokuviaan onkin kuvattu paljon laaksossa. Elokuvatuotannot tarjosivat lisää töitä navajoille. Paikan päällä näkee, että Harry Goulding nautti paikallisten arvostusta alueen tärkeänä kehittäjänä.

Goulding’s Lodge
Yön keskihinta174,47€
Aamiainenei
Wifikyllä (nopeus sisään/ulos 9,07Mb / 7,79Mb)
Pysäköintiilmainen
Muita maksuja

Goulding’s Lodge ei sijaitse varsinaisen Monument Valleyn kansallispuiston (tarkemmin intiaaniheimon puisto, eng. tribal park) alueella, vaan alueen portille on hotellilta matkaa 4,5 mailia. Laakso kalliomuodostelmineen näkyy kuitenkin hotellille asti mainiosti. Itse kansallispuiston alueella on yksi navajojen omistuksessa oleva hotelli, mahtipontisesti nimetty The View Hotel. Tässä majapaikassa suurimmasta osasta huoneita avautuu suora näkymä laaksoon omalta parvekkeelta. The View sijaitsee aivan ensimmäisten näköalapaikkojen tuntumassa, joten näkymät huoneista ovat varmasti hulppeat. Vaan niin ovat hinnatkin, ainakin Goulding’s Lodgeen verrattuna.

Varausta tehdessämme Goulding’s Lodgen tavalliset huoneet olivat täynnä, joten jouduimme taipumaan sviittiin. Kuvauksessa kerrottiin sviittien sijaitsevan hieman etäämmällä itse hotellista. Paikan ainutlaatuisuuden ja majoitusvaihtoehtojen rajallisuuden huomioiden sviitti ei ollut kovin hintava. Huoneemme ei ollut saapuessamme vielä valmiina aikaisesta ajankohdasta johtuen, joten kävimme odotellessamme hotellin ravintolassa lounaalla. Alueella ei ruokailunkaan suhteen ollut kovin paljoa vaihtoehtoja. Onneksi hotellin ravintolassa oli tarjolla ihan kelvollista ruokaa kohtuulliseen hintaan.

Lounaan jälkeen saimme avaimen ja kartan, jonka avulla suunnistimme vajaan kilometrin päässä sijaitsevaan kämppäämme. Sviitit osoittautuivat mökkikyläksi, jossa jokainen sviitti on oma mökkinsä. Mökit olivat vieläpä varsin moderneja. Mökkikylän takana kohosi pystysuoraan ylöspäin korkea punainen kallio. Kuistilta avautui puolestaan näkymä kohti Monument Valleyn kalliomuodostelmia. Siinäpä olikin mainio paikka istuskella illalla ja katsella auringonlaskua olutta siemaillen. Paitsi siis ettei navajojen alueella saa myydä alkoholia. Eli vaihdetaanpas se olut limppariin. Mutta mielikuva siis on sama.

Majoituttuamme ja parikymmentä kärpästä tapettuamme (ainoa mökin miinuspuoli olivat nämä kärpäset, joita oli melkoisesti) palasimme hotellin respan nurkille odottamaan 3,5 tunnin opastettua kierrosta Monument Valleyyn. Olimme varanneet ja maksaneet retken netissä joitain päiviä aiemmin. Laaksossa on yksi vapaasti ajettava päällystämätön reitti, jonka varrella on joitain näköalapaikkoja. Tältä tieltä poistuakseen tarvitsee navajo-oppaan mukaansa. Goulding’s Lodgen järjestämillä retkillä on toki aina navajo mukana.

Kierrokselle oli muitakin lähtijöitä, kaikkiaan meitä lähti samaan aikaan kaksi autokuntaa. Meidän kanssamme kyytiin kapusi kaksi perhettä, joista toinen oli Ranskasta ja toinen Sveitsistä. Yhdistetty opas ja kuljettaja Henry oli varsin hauska kaveri. Matka alkoi tutustumisella navajojen perinteisiin. Sisällä hogan-asumuksessa saimme katsella, kuinka lampaanvillasta syntyy lankaa ja kuinka maissinjyviä jauhetaan. Kuulimme myös kaikenlaista tarinaa elämästä navajojen maassa.

Hoganilta matka jatkui itse laaksoon, jossa pysähtelimme erilaisilla näköalapaikoilla ihailemaan maisemia ja räpsimään valokuvia. Hämmentävästi matkaseurueeseemme ei osunut selfienottajia laisinkaan. Reitti oli varsin pölyinen ja vaatteet olivatkin retken päättyessä saaneet uuden, punaisemman sävyn. Samoin Dallasista ostamani musta Stetson sai kunnon pölykäsittelyn. Jäipähän laaksosta jotain kotiintuotavaakin. Ilma oli pölyn lisäksi sakeana savusta. Kuulemma Grand Canyonilla riehuvat metsäpalot olivat syynä tähän.

Oppaamme kertoili koko matkan tarinoita kaikesta mahdollisesta mieleen juolahtavasta. Hän kertoili mm. musiikkivideoista, joita on kuvattu milloin minkäkin kallionkielekkeen päällä. Eräässä akustiikaltaan mainiossa syrjäisessä paikassa hän esitti myös pari intiaanilaulua, joita saimme kuunnella kaltevalla kalliolla makoillen ja taivasta kalliossa olevasta reiästä katsellen. Nämä reikäiset kalliot ovat kaikki selvästi tärkeitä navajoille.

Kierros Monument Valleyssa oli todella upea kokemus. Sen jälkeen söimme vielä illalliseksi navajotyyliset pizzat hotellin ravintolassa ennen kuin palasimme mökkiimme nautiskelemaan auringonlaskusta terassilla istuskellen. Ennen nukkumaanmenoa tapoimme vielä loput kärpäset mökistä. Kärpäsiä ei yön aikana siunaantunut lisää, joten ne olivat ilmeisesti alunperin päässeet sisälle oven ollessa auki esimerkiksi mökin siivouksen aikana.

Seuraavana aamuna söimme aamiaista mökissä. Olimme ostaneet hotellin alueella sijaitsevasta kaupasta pientä purtavaa, koska mökin hintaan ei kuulunut aamiaista. Hotellin ravintolassa olisi toki ollut aamiaista tarjolla maksua vastaan, mutta tällä kertaa päätimme nautiskella aamiaisen omalla kuistilla, kun ei tuossa maisemassakaan ollut valittamista. Kahvit keitimme jo matkan aikana tutuksi käyneellä Keurigin kapselikoneella. Näitä laitteita tuntuivat jenkkiläiset pitävän hyvinä, mutta ei se härvelin valmistama kahvi ollut sen ihmeellisempää kuin muillakaan kapselilaitteilla valmistettu sotku. Kyllä sillä kuitenkin silmät sai auki.

Aamiaisen jälkeen starttasimme matkaan kohti Canyon de Chellyä. Mutta se ja muut Arizonan seikkailut kuuluvat tarinan seuraaviin osiin.

Tuohon alimmaksi olen laittanut kartan ajamastamme reitistä Arizonan rajalta Monument Valleyyn. Reitti on kerätty Android-puhelimellani.

Joitain hintoja:

• Majoitus Quality Inn Navajo Capitalissa (1 yö sisältäen aamiaisen): 99,43€
  • Illallinen Denny’sillä: $14,92 / henkilö
  • Majoitus Goulding’s Lodgessa (sviitti, 1 yö, ei aamiaista): 174,47€
  • Gallona (3,8 litraa) bensaa Chevronilla: $2,42 (0,59€ / litra)
  • Lounas Goulding’s Lodgen ravintolassa: $19,06 / henkilö
  • 3,5 h opastettu kierros Monument Valleyssa: $77,52 / henkilö
  • Illallinen Goulding’s Lodgen ravintolassa: $17,99 / henkilö

2 kommenttia

1. Taru 21.10.2020 at 20:37

Tosi hyvin; kuvaavasti ja selkeästi, viihdyttävästikin kirjoitettua matkakertomusta. Lisäksi käytännölliset listaukset ja elävän elämän faktat tuovat tärkeän lisän vasta matkaa suunnittelevalle lukijalle.

Lämmin suositus ja kannuste sinulle/teille: kirjoittakaa/tuottakaa tämä Route66- matkasarja kirjaksi!!