USA on autoilijan kannalta helppo maa. Autoilijat on yleensä otettu erinomaisesti huomioon ja osa suuristakin kaupungeista on rakennettu vahvasti autoilijoiden ehdoilla. Yleisesti ottaen autoilu on myös edullista, niin auton vuokrauksen kuin polttoaineenkin osalta. Tietäkin riittää ajettavaksi ja nähtävää sen varrelle myös.

Suomalainen ajokortti kelpaa USA:ssa, mutta lähemmässä viranomaiskontaktissa voi kansainvälisestä ajokortista olla apua. Siinä kun on suomalaisen ajokortin asiat esitetty muillakin kielillä. Minulla on ollut kansainvälinen ajokortti aina mukana USA:ssa autoillessani, mutta koskaan sitä ei ole tarvinnut esitellä kenellekään. Kansainvälisen ajokortin myöntää Suomessa Autoliitto. Huomaathan, että kansainvälisiä ajokortteja on kahta eri mallia: malli 1949 ja 1968. Näistä ensin mainittu on voimassa yhden vuoden ja toinen kolme vuotta. USA hyväksyy vain tuon yhden vuoden voimassa olevan 1949 mallin.

Tässä kolme vinkkiä, jotka olen merkinnyt ylös muutaman roadtripin kokemusten perusteella. Jokainen näistä on aiheuttanut päänraapimista jossain vaiheessa. Ensimmäinen vinkki on oleellinen jo matkaa varatessa, muista on hyötyä paikan päällä.

1. Vakuutukset

Autoa vuokratessa kannattaa kiinnittää huomiota hintaan kuuluviin vakuutuksiin. Jos varaat auton jonkin suomalaisen sivuston kautta (kuten matkatoimisto tai Suomessakin toimiva kansainvälinen autonvuokraamo), ovat vakuutukset varmaankin kunnossa. Silti kannattaa varmistaa, että kaikki tarvittavat vakuutukset löytyvät varaukselta.

Normaali vahinkovakuutus pitäisi kuulua aina vuokra-auton hintaan USA:ssa (ja muuallakin). Tämä vakuutus kattaa autoon kohdistuneet vahingot, jotka johtuvat onnettomuudesta, varkaudesta tai vandalismista. Normaalisti tässä vakuutuksessa on omavastuu, joka koituu vahingon sattuessa vuokraajan maksettavaksi. Tämän perusvakuutuksen lisäksi seuraavien kahden vakuutuksen sisältyminen vuokrauksen hintaan on syytä tarkistaa.

Loss Damage Waiver (LDW) / Collision Damage Waiver (CDW)

Tämä vakuutus pienentää tai poistaa kokonaan vahinkovakuutuksen omavastuun.

Liability Insurance

Tämä vakuutus korvaa muille ajoneuvoille ja niissä matkustaville ilmisille koituneet vahingot. Tällöin auton vuokraaja ei joudu korvaamaan onnettomuuden sattuessa muiden onnettomuuden osapuolten vahinkoja.

Pääsimme omakohtaisesti kokeilemaan omavastuun nollauksen toimivuutta kesällä 2016, kun vuokra-automme tuulilasiin mäjähti kivi tehden siihen ikävän jäljen. Ikkuna ei kuitenkaan hajonnut, eikä iskemä lähtenyt leviämään. Ilmoitin asiasta vielä samana päivänä vuokraamoon puhelimella ja täytin annettujen ohjeiden mukaan netistä löytyneen lomakkeen. Autoa palauttaessani sain kuulla, että ilman omavastuun nollausta meille olisi tuulilasivahingosta koitunut jopa $900 arvosta korvattavaa.

Jos haet netistä kaikista halvimpia hintoja autonvuokraamiselle, päädyt luultavasti suoraan jonkin paikallisen vuokraamon sivuille. Tällöin kannattaa olla erityisen tarkkana vakuutusten suhteen. Lähinnä amerikkalaisille autoja vuokraavat tahot hyödyntävät paikallisia erityispiirteitä. Ilmeisesti amerikkalaisen oman auton vakuutus kattaa myös kotimaassa vuokra-autolle sattuneet vahingot. Tästä syystä nämä vuokraamot eivät oletuksena tarjoa lisävakuutuksia autoilleen. Lisäpalveluna ostettujen vakuutusten hinnat voivat olla melkoisen suolaisia ja tehdä etukäteen halvankuuloisesta autosta hyvin kalliin.

2. Poikkeavat liikennesäännöt

Liikenne on oikeanpuoleista. Pääosin suomalaiset liikennesäännöt osaava pärjää USA:ssa mainiosti. Pari erikoisuutta on kuitenkin hyvä tietää. Tämä säästää hämmennykseltä ja torvensoitolta.

All way stop -risteys

USA:ssa liikenneympyrä on harvinaisuus. Sen sijaan käytetään all way stop -risteyksiä, joissa jokaisella risteykseen johtavalla tiellä on stop-merkki. Osassa tapauksista risteys on merkitty stop-merkin yhteydessä olevalla lisäkilvellä all way tai 4 way (tai 3 way, jos on T-risteys). Aina ei näin kuitenkaan ole ja tilanne pitää hoksata muutoin. Tällaisessa risteyksessä kukin auto pysähtyy stop-merkin kohdalle ja liikkeelle lähdetään saapumisjärjestyksessä. Jos siis pysähdyit ensimmäisenä, saat myös lähteä ensimmäisenä liikkeelle.

Risteys toimii pääosin ihan kivasti, joskaan ei se ihan liikenneympyrälle pärjää. Tilanne käy kuitenkin hyvin sekavaksi, jos jokaisesta suunnasta on jatkuva letka autoja tulossa. Tällöin ainakin minulla oli vaikeuksia arvioida milloin on kenenkäkin vuoro jatkaa matkaa. Onneksi tilanne on ihan yhtä sekava jokaiselle. Kannattaa lähteä liikkeelle silloin, kun itsestä hyvältä tuntuu. Paikalliset ovat oppineet käyttämään näitä risteyksiä ja antavat kyllä tietä sille, jonka vuoro on liikkua. Tuon vuoronhan päättää viimekädessä jokainen kuski ihan itse. Kannattaa myös itse huomata antaa periksi, jos jollain toisella on vahva käsitys omasta vuorostaan.

Kääntyminen oikealle punaisilla valoilla

Toinen erikoisuus on lupa kääntyä oikealle punaisilla valoilla. Jos siis olet kääntymässä ristyksessä oikealle, voit näin tehdä liikenteen salliessa, vaikka liikennevalo olisi punainen. Valon kohdalle on kuitenkin ensin pysähdyttävä. Vihreällä valolla ajavilla on toki etuajo-oikeus, joten tarkkana tässä pitää olla.

Joissain risteyksissä punaisella oikealle kääntyminen on erikseen kielletty liikennemerkillä, jossa lukee ”no right turn on red”. New Yorkin kaupunki on yksi harvoista poikkeuksista tähän sääntöön. Siellä oikealle kääntyminen punaisilla valoilla on sallittua vain, jos liikennemerkillä näin erikseen sanotaan. Tilanne on siis täysin päinvastainen kuin muualla maassa.

3. Palvelupysäköinti (valet)

Etenkin kaupunkialueilla, joilla vapaata pysäköintitilaa on hyvin rajoitetusti, harrastetaan yleisesti palvelupysäköintiä. Hotellin tai ravintolan edessä jalkakäytävän reunalla on tiski, jolla päivystää autoilijoita vastaanottava henkilö. Auto pysäytetään tiskin kohdalle ja avaimet annetaan päivystäjälle. Hän antaa kuitin ja huolehtii auton siitä eteenpäin. Mikäli pysäköintiä hoitaa itsenäinen toimija, on tässä kohtaa myös yleensä maksun paikka. Hotellin tai ravintolan tapauksessa maksaminen tapahtunee muun laskun yhteydessä.

Lähtiessä autonsa saa takaisin kuittia vastaan. Jos kyse on hotellista, voi auton noutaa ja palauttaa palvelupysäköintiin yleensä samaan hintaan miten usein tahansa. Yleensä palvelupysäköinnille on oma puhelinnumero, johon voi soittaa ja pyytää autonsa noudettavaksi. Puhelimessa on kerrottava kuitissa näkyvä numero, jolla oikea auto tunnistetaan. Tällä tavoin auto on jo valmiina odottamassa, kun ehdit itse ulko-ovelle. Mutta kyllä sinne tiskille voi aina myös marssia suoraan autoaan pyytämään ilman puhelinsoittoja.

USA:ssa on tärkeää muistaa antaa palveluhenkilöille tippiä. Tämä pätee myös palvelupysäköinnin työntekijöihin. Jos saavuttaessa palveluhenkilöt auttavat matkalaukkujen nostamisessa autosta, on syytä maksaa $1 verran tippiä per laukku. Tämä on normaali käytäntö myös taksilla saavuttaessa. Samoin pois lähdettäessä auton noutaneelle kaverille on syytä jättää $2-$5 verran tippiä. Minä olen aina antanut vitosen tässä yhteydessä. Hotellissa asuessa tämä tippi täytyy antaa joka kerta, kun auto käydään noutamassa.

Palvelupysäköinti tulee aina maksamaan jonkin verran. Etenkin kaupunkien keskustoissa tämä lisää ikävästi jo muutoinkin korkeaa hotellimajoituksen hintaa. Useissa tapauksissa palvelupysäköinti on kuitenkin ihan järkevän hintainen verrattuna vaihtoehtoihin. Kadunvarsipysäköinti ei ole kaupungeissa edullista sekään, eikä paikkaa välttämättä löydy kovin helposti. Lisäksi kadunvarren paikoilla voi olla ilkeitä rajoituksia pysäköinnin maksimipituuden suhteen. Etenkin jos ottaa säästyneen ajan huomioon, on palvelupysäköinti jopa edullista. Tämä jos mikä on sitä arjen luksusta.

Muut USA-vinkit:
Kolme USA-vinkkiä: hotelliketjuja
Kolme USA-vinkkiä: ruokailu tien päällä
Kolme USA-vinkkiä: vaateostoksia

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *