Yksi Route 66 -matkan juttuja oli nähdä aito amerikkalainen aavekaupunki. Käytöstä poistetun vanhan valtatien varrella niitä kun piti olla. Useampi kuin yksi aavekaupungiksi mainittu paikka osoittautui kuitenkin edelleen asutuksi. Onneksi oli yksi varma nakki: Glenrio. Tässä osittain Texasin ja osittain New Mexicon puolella sijaitsevassa kaupungissa ei asu enää ketään.
Kuulimme lounasaikaan Adrianin Midpoint Cafessa pysähtyessämme moottoripyörämatkalla olevien australialaisen isän ja hänen kahden poikansa kyselevän ravintolan omistajalta Glenriosta. Joku muukin siis oli tästä paikasta kiinnostunut. Silti perillä tunnelma oli samanlainen kuin monien muidenkin kovasti odottamieni Route 66 -nähtävyyksien luona: ei ketään missään. Pysäköimme auton nätisti tien pientareelle, vaikka kaikki autot kyllä ajelivat pienen matkan päässä kulkevaa Interstatea 40 pitkin. Glenrion kylässä on tiellä aina tilaa.
Glenrio ei ole koskaan ollut suuren suuri kaupunki. Parhaimmillaankin asukasluku oli vain joitain kymmeniä. Se syntyi 1900-luvun alussa junaradan vaikutuksesta. Myös kaupungin läpi kulkenut Ozark Trail -tie, joka myöhemmin päätyi osaksi uutta Route 66 -valtatietä, toi kaupunkiin ihmisiä. Kaupungiin nousi useampi huoltoasema ja motellikin palveli matkalaisia. Alamäki alkoi kuitenkin 1950-luvulla, jolloin rautatieasema suljettiin. Yritykset sinnittelivät 1970-luvulle asti, kunnes Interstate 40 vei viimeisetkin matkalaiset pois kaupungin läpi kulkevalta tieltä.
Vaikka Intestaten liikenteen pauhu kuuluukin Glenrioon asti ja paikoin puskien lomasta voi nähdä rekkojen vilahtavan ohi, voi kaupungin kadulla kävellessä tuntea olevansa todellakin keskellä ei mitään. New Mexicon suuntaan tien päällyste loppuu, eikä aivan osavaltioiden rajan suuntaisesti kylän keskeltä risteävä tie sekään huiman suurelta näytä.
Glenrio on aika erikoinen nähtävyys, mutta silti ehdottomasti näkemisen arvoinen. Sen pieni autio keskusta-alue on jopa nostettu USA:n historiallisten paikkojen rekisteriin. Pysähdys tässä pikkukylässä ei edes matkaa paljoa hidasta, joten kannattaa käydä vilkaisemassa.
Muut kirjoitukset aiheesta Route 66: