Istuimme siemailemassa drinkkejämme baaripöydässä, jonka takana hieman pöydän reunan yläpuolelle kohoavan lasireunan takana avautui Bangkokin valomeri. Auringonlaskun viimeisetkin sävyt olivat haihtuneet taivaanrannasta, mutta nyt taivasta koristi jossain kaukaisuudessa räiskyvä ilotulitus. Valonheittimet nuolivat taivasta ja niiden keiloissa näimme lepakoiden lentävän rakennuksen katon tasalla. Huonompiakin paikkoja osaisin keksiä pikkulauantain viettämiseen.

Thaimaan pääkaupunki Bangkok oli matkamme ensimmäinen ja viimeinen kohde. Halusimme pitää pitkän lennon jälkeen vähän huilitaukoa ja siksi jäimme kahdeksi yöksi Bangkokiin ennen Myanmariin siirtymistä. Samalla tarjoutui myös tilaisuus tutustua paikallisen uudenvuoden eli songkranin juhlintaan. Myös paluumatkalla teimme saman pituisen pysähdyksen tässä enkelten kaupungissa.

Meillä oli Bangkokin osalta listalla vain kaksi asiaa, jotka halusimme tehdä. Muuten ensimmäisellä visiitillä oli ohjelmassa vain aikaan ja lämpötilaan totuttelua. Ensinnäkin halusimme käydä tutustumassa Suureen palatsiin ja sen yhteydessä olevaan Smaragdibuddhan temppeliin. Edellisestä kerrasta oli jo ehtinyt kulua monta vuotta. Toinen toive oli käydä lasillisella auringonlaskun aikoihin Banyan Treen kattobaari Moon Barissa.

Saapumisemme Bangkokiin tapahtui aikaisin aamulla. Olimme varanneet kahdeksi yöksi huoneen Shangri-La -hotellista. Paikka oli överihintainen kaupungin yleiseen tasoon nähden, mutta käytettyämme varaukseen Hotels.comin ilmaisen yön, ei hinta enää ollutkaan mahdoton. Pitkän lennon jälkeen pieni luksus tekee hyvää.

Olimme hotellilla jo aamuyhdeksän jälkeen. Huone ei tietenkään ollut valmiina, mutta ystävällinen respan täti kaiveli meille vapaan huoneen toisesta siivestä. Tässä huoneessa oli varaamaamme nähden erona parveke, joka teki huoneesta kalliimman. Erotus oli vajaan kympin per yö, minkä olimme valmiit maksamaan siitä ilosta, että pääsisimme heti lepäämään.

Hotellista voisin sanoa sen verran, että ainakaan tässä toisessa siivessä taso ei vastannut hintaa. Huone oli varmasti ollut hyvä kaksikymmentä vuotta sitten, mutta nyt se oli jo aika nuhjuinen. Tunnelmaan sopi hyvin yöpöydällä nököttänyt kello, se kun oli pysähtynyt. Sinällään tuollainen hieman kulahtanut mutta siisti huone olisi minulle kelvannut ihan hyvin, mutta Shangri-Lan hinnoilla toivoin saavani jo vähän parempaa. Pahin ongelma oli kuitenkin kosteus. Yleensä ilmastointi huolehtii kosteuden poistosta, mutta tässä tapauksessa se ei auttanut. Laukussa olleet vatteemmekin kostuivat niin, että ne kuivuivat vasta Myanmarissa. Huoneen paras ominaisuus oli se parveke, josta oli oikein kivat näkymät joelle. Palvelu hotellissa oli erinomaisella tasolla.

Ensimmäinen päivä meni siis osittain unten mailla. Aiemminkin hyväksi havaitsemamme tapa aikaeron tasaamiseen toimi jälleen hienosti. Ensin otetaan muutaman tunnin tirsat ja illalla mennään normaaliin aikaan nukkumaan. Aamulla heräsimme asettamaamme herätykseen ja menimme aamiaiselle. Kroppa oli jo tuossa vaiheessa oikeassa ajassa. Tällä tavoin ainakin meillä omituiseen aikaan heräilyt jäävät pois.

Matkaohjelmamme toteuttaminen meni vähän pieleen. Palatsiin ei ollut asiaa uudenvuoden takia. Kattobaarikin jäi väliin, koska aurinko ehti laskea jonotellessamme ilmaiseen lauttaan päästäksemme takaisin uudesta IconSiam-ostarista joen takaa. Jos olisimme tajunneet jonotuksen pituuden, emme tosiaankaan olisi koko ostariin edes lähteneet.

Ihan mönkään tämä matkan ensimmäinen Bangkokin visiittimme ei kuitenkaan mennyt. Todettuamme palatsin tilanteen lähdimme suuntaamaan kulkumme kohti Lumpinin puistoa. Mukana oleva omaisuus oli suojattu vedenpitävästi mahdollisen uudenvuoden vesisodan varalta. Tämä olikin fiksua, sillä puistoa lähimmän ilmarata-aseman luona oli valtaisat taistelut käynnissä. Vesipyssyjä ja suojavarusteita kännyköille myytiin kojuissa. Tynnyreistä sai ostaa pikkurahalla vettä.

Päätimme jättää varsinaisen vesisotaan osallistumisen väliin, sillä noista vesipyssyistä syntyy varmaan ihan tarpeeksi jätettä ilman meidän apuammekin. Jonkin verran pääsimme silti osallisiksi, sillä liikennevalojen vaihtumista odotellessa vettä satoi joka suunnalta.

Puistossa oli huomattavan rauhallista. Jokunen ihminen oli kävelyllä ja papat pelasivat pöydän ääressä. Puiston kissat olivat jossain varjossa päivän kuumimpana aikana, eikä varaanejakaan näkynyt kuin muutama.

Lumpinin puisto jäi ensimmäisen Bangkokin pikapyrähdyksemme pääkohteeksi. Emme tästä olleet laisinkaan harmissamme, sillä pidämme tuosta puistosta. Koska meillä oli vielä toinen saman mittainen jakso Bangkokissa luvassa Myanmarista palattuamme, siirsimme palatsin ja kattobaarin suosiolla sinne.

Kaksi viikkoa Myanmarissa kierrettyämme palasimme takaisin Bangkokiin. Tämä usein varsin sekavalta vaikuttava kaupunki tuntui nyt Myanmarin suurimpaan kaupunkiin Yangoniin verrattuna todella helposti hallittavalta ja selkeältä. Majoituimme tylsään business-Novoteliin lähelle Siamin jättiostareita. Hotelli ei herättänyt vahvoja tunteita, mutta toimi kelvollisena tukikohtana. Ainoa mieleen jäänyt ominaisuus huoneessa oli suihku, jossa oli seinän kokoinen ikkuna suoraan ulos. Kuka tarvitsee Moon Baria, kun on tämmöinen kylppäri. Novotelissa täysikuu paistaa ulos joka huoneen ikkunasta iltaisin. Ikkunan eteen sai tosin laskettua verhon.

Päätimme kuitenkin käydä tarkastamassa Moon Barin heti ensimmäisenä iltana. Ihan emme auringonlaskuun ehtineet, mutta sen viime kajon kuitenkin näimme taivaanrannassa pöytää etsiessämme. Näkymät 61. kerroksen avonaisesta baarista olivat hulppeat. Nautin tästä baarivierailusta niin paljon kuin korkeanpaikankammoinen voi tuossa ympäristössä nauttia. Vuoroin ihailin maisemaa ja vuoroin oli kauhuissani. Ihan heti ei tuli mieleen milloin olisin maksanut juomastani yhtä paljon. Silti tuo oli ihan siedettävä hinta näiden maisemien ihailusta.

Päiväohjelmaa miettiessämme totesimme kuninkaallisen palatsin siirtyvän määrittelemättömään tulevaisuuteen. Tällä kertaa palatsi oli suljettu vierailijoilta kokonaisen viikon ajan kruunajaisten vuoksi. Päätimme jättää nähtävyydet kokonaan muille ja varasimme molemmille puolentoista tunnin hieronnat hotellin läheisestä day spasta. Paikka oli melkoisen fiini ja tuolla hintatasolla olisi jo Suomessakin käynyt hierojalla. Ei tosin ihan puoltatoista tuntia. Tämä luksus maistui paremmin kuin Shangri-Lan tarjonta.

Bangkokin osalta matkasta jäi siis vähän hampaankoloon, mutta toisaalta kaupunki ei ollutkaan nyt varsinainen kohde vaan pelkkä väliasema. Pidämme Bangkokista niin paljon, että palaamme sinne kuitenkin pian uudestaan. Ehkä sitten on sen palatsin vuoro. Moon Barissa alkanut ilta jatkui hotellihuoneessa pakkauksen merkeissä. Naurettavan aikainen Finnairin lento kun odotti jo aamulla. Hotellin aamiainenkin vaihtui sen vuoksi pelkkään eväslaatikkoon.

Nyt olisi nämä matkan kohteet käsitelty. Jäljellä on kuitenkin vielä kaksi osaa. Näistä ensimmäisessä tarkastelen matkan kuluja ja toisessa esittelen joitain käytännön havaintoja Myanmarissa matkaamisesta.

Joitain kuluja:

• Kahden  hengen huone Shangri-La Hotelissa, 2 yötä sisältäen aamiaisen: 330,06€ (vähennetty Hotels.comin ilmainen yö)
  • AirAsian lento Yangon-Bangkok (sisältäen ruoan ja matkalaukun): 70,58€ / henkilö
  • Kahden hengen huone Novotel Bangkok Ploenchit Sukhumvitissa, 2 yötä sisältäen aamiaisen: 239,26€
  • Kaksi drinkkiä ja kivennäisvesi Moon Barissa: 44,01€
  • 90 minuutin rentouttava hieronta Bhawa Spassa: 61,37€ / henkilö

Alla näkyvään karttaan olen merkinnyt kaikki tekstissä mainitut paikat.