Pian Memphisin jälkeen ylitimme taas osavaltion rajan ja siirryimme Mississippin puolelle. Route 66 jäi yhä kauemmas, kun matkamme jatkui kohti bluesin ja jazzin syntyseutuja. Maisemaan ilmestyivät taas maissipellot samoin kuin puuvillapellot, jotka ovat olleet tärkeä osa osavaltion historiaa. Tästä historiasta oli tarkoitus ottaa selvää aihetta käsittelevässä museossa matkan varrella.

Matkasimme aluksi tietä 61 pitkin. Tie vaihtoi pian identiteettiä yhtyessään tien numero 49 kanssa. Tässä risteyksessä muuten legendan mukaan bluesmuusikko Robert Johnson myi sielunsa paholaiselle. Valitsimme tämän reitin, koska tavoittelemamme museo sijaitsi sen varrella Indianolan pikkukaupungissa. Ennen museota tosin kävimme vielä lounaalla etukäteen tiedustelemassamme ravintolassa Crown Restaurantissa.

Indianola
Asukasluku12066
Vierailuaika30.6.

Ravintola oli saanut kehuja ja sitä oli esitelty monissa ruoka-aiheisissa tv-ohjelmissa. Ruoka olikin hyvää ja palvelu erinomaista. Omistajakuntaan selvästi kuulunut vanhempi rouva tarjosi meille esitteitä lähialueista ja antoipa hän lisäksi muutaman ravintolasuosituksenkin New Orleansiin, kun kerroimme suuntaavamme sinne seuraavana päivänä. Hän myös suositteli vierailemaan Vicksburgissa, joka kuulemma on kaunis pikkukaupunki etelämpänä Mississippissä. Otimme vinkin korvan taakse.

Lounaan jälkeen suuntasimme kylän toiselle laidalle B.B. Kingin museoon. Tämä vuonna 2008 avattu paikka esittelee bluesin kuninkaan B.B. Kingin lisäksi myös Mississippi Deltan historiaa. Vuonna 2015 kuollut King on haudattu museon alueelle. Hautapaikalle on suunnitteilla jonkinlainen puutarha.

Museo oli oikein hyvin toteutettu ja erittäin informaatiopitoinen. 1900-luvun alussa orjuutta ei enää ollut, mutta mustan väestön osa ei juuri orjaa kummempi ollut. Työpäivät plantaaseilla kestivät niin kauan kuin valoisaa aikaa päivässä oli tarjolla. Työ oli raskasta ja palkka liki olematon. Näihin oloihin syntynyt King ehti itsekin ajaa traktoria plantaasilla ennen uraansa muusikkona. King tulikin tunnetuksi ahkerasti keikkailevana muusikkona. Nuorena opittu työmoraali ei päässyt höltymään, vaikka taloudellinen pakko jatkuvasta kiertämisestä poistuikin suosion myötä.

Museon jälkeen päätimme noudattaa ravintolan rouvan ohjetta. Vaihdoimme suunniteltua reittiä ja suuntasimme Vicksburgia kohti. Tämä muutos ohjasi meidät tielle, joka on hieman route 66:n kaltainen vanha reitti. Kyseessä on USA:n pohjoisesta etelään leikkaava Great River Road, joka kulkee Mississippin läpi ja ohi Vicksburgin. Indianolasta ajoimme ensin lähteen Lelandiin ja sieltä jatkoimme tietä 61 kohti etelää.

Lelandissa muuten piti olla ravintolan rouvalta saamamme esitteen mukaan seinämaalauksia. Kiersimme pienen lenkin keskustassa ja näimme tasan yhden haalistuneen maalauksen. Pysähdyimme kuitenkin hetkeksi ihailemaan rämeen kaltaisena kaupungin läpi virtaavaa jokea, jossa näimme myös puunrungon päällä päivää paistattelevan kilpikonnan.

Leland
Asukasluku4790
Vierailuaika30.6.

Olisimme myös vilkaisseet kaupungin tunnetuinta nähtävyyttä, Kermit-sammakon kotipaikan museota, mutta valitettavasti se ei sattunut silmiin. Karttaanhan se olisi toki ollut merkittynä, mutta paikka ei ihan niin paljoa kiinnostanut, että olisimme erikseen lähteneet etsimään. Muppettien luoja Jim Henson vietti lapsuutensa Lelandissa ja siellä hän myös sai ajatuksen Kermitistä aiemmin mainitun joen rannalla istuessaan. Näissä pikkukaupungeissahan otetaan kaikki mehut irti siitä vähästä mitä niillä on.

Tie Vicksburgiin oli mukavaa vaihtelua isoilla interstateilla vietettyjen päivien jälkeen. Liikenne oli huomattavan rauhallista ja maisemia sai katsella ilman häiriöitä. Seikkailimme huoltoasemaa etsimässä Rolling Forkin pikkukaupungissa. Kylä ei ollut suuren suuri, mutta siellä oli muutama hieno vanha rakennus ja lisäksi paljon hauskoja puisia karhuveistoksia. Netistä selvisi, että karhut esittävät presidentti Theodore ”Teddy” Rooseveltia ja ne on veistänyt paikallinen moottorisahataiteilija. Herra presidentti oli ollut vuonna 1902 alueella metsällä ja kieltäytynyt ampumasta karhunpentua. Tämän tapahtuman myötä Roosevelt antoi nimensä pehmoeläimille, Teddykarhuille.

Rolling Fork
Asukasluku2486
Vierailuaika30.6.

Pysähdyimme myös Caryn pikkukaupungin laidalla katselemaan puuvillapeltoa vähän lähempää ja tielle palatessamme päädyimme miltei kuokkimaan paikalliseen hääjuhlaan. Kyseessä olikin sellainen pukujuhla, että suomalaiseen tapaan juhlapukeutuneena olisi saanut nolostella omaa nuhjuisuuttaan.

Cary
Asukasluku427
Vierailuaika30.6.

Saapuminen Vicksburgiin ei mennyt kuin Strömsössä konsanaan, vaan jouduimme ajelemaan vähän edestakaista. Bongasimme nimittäin vanhan tien 61 opasteen vähän liian myöhään. Onneksi paikka U-käännökselle löytyi. Arvelimme vanhan tien olevan mielenkiintoisempi reitti. No, ainakin se toi meidät kaupungin historialliseen keskustaan.

Vicksburg
Asukasluku26407
Vierailuaika30.6.

Vicksburg sijaitsee aivan Mississippin ja Louisianan osavaltioiden rajalla. Kaupungin keskustan ohi kulkeva vesiväylä on ilmeisesti Mississippijoen jatkeeksi tehty kanava. Keskustassa on jonkin verran vanhoja, ihan kivan näköisiä, taloja. Kaupat olivat jo alkuillasta kuitenkin laittaneet ovensa kiinni. Pienen hetken kävellen tienoota ihmeteltyämme palasimme autolle jatkamaan matkaa kohti Mississippin pääkaupunkia Jacksonia.

Jackson
Asukasluku173514
Päivän ylin lämpötila34°C
Yön alin lämpötila22°C

Ihan tarkasti ottaen emme kuitenkaan käyneet Jacksonissa, vaan majapaikkamme sijaitsi sen lähiössä nimeltään Pearl, joka on oma itsenäinen kaupunkinsa. Näistä tienoista ei USA:n Lonely Planetissa puhuttu juuri mitään. Siksi emme hirveästi aikaa olleet vierailulle budjetoineetkaan.

Hotellimme oli Best Western Airport Inn. Ihan kohtalaisia arvioita kerännyt majapaikka oli selkeästi reissun kehnoin. Suihkussa viemäri ei vetänyt ja vesi oli omituisen tuntuista, eikä se oikein kyennyt pesemään saippuaa pois iholta. Alueen vedenlaadussa lienee jotain ongelmaa, jonka takia mukana on aimo annos kemikaaleja. Viemäri on sitten hotellin oma ongelma. Tarkemmin arvioita luettuamme totesimme muidenkin havainneen saman.

Best Western Airport Inn
Yön keskihinta72,25€
Aamiainenkyllä
Wifikyllä (nopeus sisään/ulos 7,57Mb / 1,85Mb)
Pysäköintiilmainen
Muita maksuja

Aamulla hotellista pois kirjautuessamme henkilökunta ei ollut edes kiinnostunut kuulemaan syitä vähemmän mukavaan vierailuumme. Olimme siis pelkästään iloisia päästessämme jatkamaan matkaa kohti Louisianan osavaltiota ja iloista New Orleansin kaupunkia. Siitä kerron lisää tarinan seuraavassa osassa.

Tuossa alla on kartta seikkailuistamme Mississippin osavaltion alueella. Reitti on kerätty Android-puhelimellani.

Joitain hintoja:

• Majoitus Best Western Airport Innissä (1 yö sisältäen aamiaisen): 72,25€
  • Lounas Crown Restaurantissa: $14,44 / henkilö
  • B.B. King Museumin pääsylippu: $15 / henkilö
  • Gallona (3,8 litraa) bensaa Double Quickilla: $2,10 (0,51€ / litra)