Route 66:n perusnähtävyyksiä ovat entisöidyt huoltoasemat. Nämä autojen kasvamisen myötä auttamattomasti liian pieniksi käyneet tankkauspisteet ovat usein saaneet uuden elämän pieninä museoina, jotka keskittyvät Route 66 -aiheisiin.

Vanhoja huoltoasemia on reitin varrella paljon. Aikoinaan tarve tankkauspaikoille oli nykyistä suurempi, sillä yhdellä tankillisella ei pystynyt ajamaan kuin murto-osan siitä mihin nykyautot pystyvät. Emme suinkaan pysähtyneet tutustumaan jokaiseen entisöityyn huoltoasemaan, sillä siihen ei aika riittänyt. Jokusen tällaisen ehdimme kuitenkin näkemään. Tarkemmin aiheesta kiinnostuneille suosittelen lukemistoksi Route 66 Adventure Handbookin viimevuotista uudistettua viidettä painosta. Silmäilin ennen matkaamme neljättä painosta tuosta kirjasta ja pakkaus vaikutti todella kattavalta, myös entisöityjen huoltoasemien osalta.

Ensimmäiset kuvat ovat Illinoisin osavaltion Dwightistä, josta löytyvä Ambler’s Texaco -asema on varsin hienosti entisöity. Turisteja palvelee kaksi vapaaehtoista (eläkeläistä), jotka esittelevät alueen historiaa ja huolehtivat, että jokainen merkitsee kotipaikkansa nuppineulalla kartalle. Kaikki Route 66:n varren vanhat huoltoasemat eivät ole olleet yhtä onnekkaita, kuten myöhemmistä kuvista käy ilmi.

Alla näkyvä Soulsby Shell -huoltoasema on niin ikään Illinoisista, tällä kertaa Mount Oliven pikkukaupungista. Tämäkin asema on hienossa kunnossa. Sisältä pitäisi löytyä historiallista rekvisiittaa, joskaan tämän aseman sisäpuoleen emme tutustuneet.

Illinoisin Litchfieldissä sijainneen Vic Suhling -aseman edullista polttoainetta mainostava neonkyltti ei valitettavasti enää komeile huoltoaseman edustalla, mutta mainos on saanut kuitenkin uuden kodin paikallisen Route 66 -museon edustalta.

Kansasin osavaltion Galenassa on kaksikin entisöityä huoltoasemaa. Toinen, Cars on the Route, toimii nykyisin ravintolana. Paikka ottaa ilon irti kytköksestään Disneyn Autot -elokuvaan. Ravintolan nurkalla nököttää elokuvan hinausauto Martin esikuvana toiminut auto parin kaverinsa kanssa. Ravintolasta voi myös ostaa kaikenlaista Route 66 -aiheista matkamuistoa.

Galenan vanha Texaco -asema on myös entisöity, joskin lähinnä vain maalia käyttäen.

Texasin Shamrockin Conoco -asema on näyttävä tapaus. Tämä art deco -luomus on tyylikkäästi entisöity ja siinä toimii paikallisen kauppakamarin pyörittämä turisti-info. Vapaaehtoisvoimin täälläkin mennään. Vuorossa ollut eläkeläisrouva ehti lyödä minulle läjän esitteitä kouraan ja kynän käteen vieraskirjamerkintää varten jo ennen kuin ehdin suurin piirtein kynnystä pidemmälle. Kahviakin oli tarjolla.

Texasin Vegasta löytyvä Magnolia-asema ei valitettavasti ole avoinna yleisölle. Rakennusta saa kuitenkin ihailla vapaasti ulkopuolelta.

Texasin ja New Mexicon rajalta löytyvästä Glenrion aavekaupungista löytyy hieman kehnomman kohtalon kokeneita huoltoasemia. Tälläkin kaupungilla on yhteyksiä Disneyn Autot-elokuvaan. Glenrio on todella aavemainen paikka, jossa kannattaa ehdottomasti pysähtyä. Ujutan näitä kuvia kaikkiin mahdollisiin Route 66 -postauksiin, koska tykkäsin kaupungista itse niin paljon. Aitoja aavekaupunkeja ei kuitenkaan ihan joka päivä tule vastaan.

New Mexicon Tucumcarista löytyy useampiakin entisöityjä huoltoasemia. Osa on vain maalattu uusiksi, mutta osa on myös saanut uuden elämän toisissa tehtävissä. Tästä yhtenä esimerkkinä alla näkyvä entinen Magnolia-huoltoasema, joka nykyisin toimii tuholaistorjuntayrityksen toimistona. Tällä firmalla työsarkaa riittää.

Toinen esimerkki uuden elämän saaneesta huoltoasemasta löytyy New Mexicon Santa Rosasta. Siellä La Loma Motelin (hieno nimi!) viereinen huoltoasema on muunnettu itsepalvelupesulaksi.

Seuraava tyylikkäästi museoksi entisöity huoltoasema löytyy Arizonan Williamsista. Pete’s -huoltamo on saanut rekvisiitaksi pihalleen myös pari vanhaa autoa.

Arizonan Seligmanista löytyy muutoinkin paljon Route 66 -aiheista nähtävää. Mukaan mahtuu toki myös entisöity Texaco-huoltoasema, jossa toimii nykyisin minimarket ja ravintola.

Arizonan Kingmanista löytyvä Mr. D’z Route 66 Diner -ravintola (toivottavasti ei mitään yhteyttä ripulilääkemainoksen samannimiseen herraan) on sekin ollut joskus huoltoasema. Bensiinipumput sijaitsivat lipan alla. Osa tästä tilasta on otettu ravintolasaliksi rakentamalla vähän lisäseiniä.

Arizonan Kingmanista matkalla Kalifornian rajalle päin löytyvä Cool Springs Cabins oli varmasti aikoinaan suosittu pysähdyspaikka. Tästä Kaliforniaan päin kun oli edessä vuoriston ylitys ja sen jälkeen autiomaa. Tankki oli hyvä laittaa täyteen. Huoltoaseman lisäksi paikka tarjosi mökkimajoitusta matkalaisille.

Kalifornian autiomaasta Oro Granden kaupungista löytyy jälleen yksi huono-onninen huoltoasema, Mohawk. Tämän aseman ympäristössä on myöskin melkoista aavekaupungin tunnelmaa, vaikka oikeasti asutusta ja toiminnassa olevia liiketilojakin on aivan aseman lähellä.

Alla on vielä kartta, johon olen merkinnyt mainitut huoltoasemat.

Muut kirjoitukset aiheesta Route 66:

4 kommenttia

  1. Antero 2.12.2020 at 12:08

    Itsellänikin on pitkäaikainen unelma ollut päästä ajamaan tuo route 66. Tänä kesänä oli suunnitelmissa lähteä, mutta korona pisti kapuloita rattaisiin ja lomat menikin täällä Lappeenrannassa. Aivan mahtava tuo Martti- hinausauto!

    Vastaa
    1. Aron 30.12.2020 at 09:19

      Korona on kyllä laittanut monelle kapuloita rattaisiin. Toivottavasti matkasi toteutuu joskus tulevaisuudessa.

      Vastaa
  2. Tuomas Antti K. 14.1.2021 at 10:45

    Todella suloisia ratkaisuja on keksitty noille vanhoille asemille. Itsellä on saman tyyppinen reissu suunnitteilla. Tarkoitus olisi tosin autoilla vähän syrjäisemmillä teillä. Tiedätkö, onko olemassa hätätapauksia varten jonkinlainen tankkauspalvelu, jos huoltoasemaa ei löydykään?

    Vastaa
    1. Aron 14.1.2021 at 11:05

      En ole tuollaiseen törmännyt, mutta toisaalta en ole varsinaisesti kaivannutkaan. Yleensä olen vain huolehtinut, että pidemmälle päiväetapille lähtiessä tankki on täynnä. Toistaiseksi vähintään majapaikkojen läheltä on aina löytynyt myös tankkausmahdollisuus. Pyrimme pitämään päivittäiset etapit sen verran lyhyinä, että löpön loppumisesta ei tarvitse huolehtia. Toivottavasti reissusi toteutuu, se kuulostaa ainakin mielenkiintoiselta.

      Vastaa

Vastaa käyttäjälle Tuomas Antti K. Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *