Saavuimme Memphisiin, ja samalla Tennesseen osavaltioon, ylittäessämme Mississippijoen Hernando de Soton siltaa pitkin. Rockin syntymäpaikka Memphis oli yksi pääkohteistamme ylimääräisellä retkellämme etelään. Memphishän ei ole lähelläkään valtatietä 66, joka oli varsinainen reittimme.

Ajomatkamme Arkansasin pääkaupungista Little Rockista eteni niin reippaasti, että olimme jo lounasaikaan Memphisissä. Kirjauduimme hotelliimme Sleep Inn at Court Squareen, josta saimme huoneen heti aikaisesta saapumisestamme huolimatta. Asettuessamme taloksi tutkimme netistä sopivia lounaspaikkoja. Kun pari hyvää vaihtoehtoa oli selvillä, lähdimme läheisen Court Squaren kautta matkaan.

Sleep Inn At Court Square
Yön keskihinta149,16€
Aamiainenkyllä
Wifikyllä (nopeus sisään/ulos 5,40Mb / 5,48Mb)
Pysäköinti$12
Muita maksuja

Aukiolla näkyi iso joukko ruokarekkoja. Päätimme saman tien muuttaa lounassuunnitelmaa ja liityimme paikallisten toimistotyöläisten joukkoon jonottamaan evästä ruokarekasta. Valikoimme sen pisimmän jonon. Tosin hetken siinä katseltuamme havaitsimme, että jonot ovat kohtalaisen tasaisen pitkiä jokaisen ruokarekan kohdalla.

Memphis
Asukasluku653450
OsavaltioTennessee
Vierailuaika30.6.-1.7.
Päivän ylin lämpötila34°C
Yön alin lämpötila22-24°C

Grill Master Chew:n tarjoamat eväät olivat oikein maukkaita. Otimme omat lihatäytteiset leipämme ateriana, jolloin mukaan tuli juoman lisäksi perijenkkiläiseen tapaan pieni sipsipussi.

Lounaan jälkeen päätimme heti hyökätä kaupungin ykköskohteeseen, Elviksen kotiin Gracelandiin. Googlen karttaohjelma tarjosi loppumatkasta meille ylimääräisen kierroksen pikkukatuja pitkin. Jostain syystä Google halusi monessa paikassa esitellä meille paikallisia asumisoloja lähiöissä. No, ihan kivoja pieniä taloja ja siistejä pihoja kierroksella näimme.

Gracelandissa oli tarjolla useampia erilaisia kierroksia. Peruskierros sisälsi talon ja pihan. Pienellä lisämaksulla pääsi tutustumaan myös Elviksen autoihin ja edelleen lisää maksamalla sai ihailla myös Elviksen lentokoneita. Valitsimme keskimmäisen vaihtoehdon. Jostain olimme lukeneet, että lentokoneosio ei ole lisähinnan arvoinen.

”Opastettu” kierros oli toteutettu multimediamuotoisena. Jokainen vierailija sai kaulaansa roikkumaan tabletin ja kuulokkeet. Laitteen näytöltä pystyi käynnistämään kunkin huoneen opashöpinän. Laitteessa oli myös tarjolla monenmoista lisämateriaalia. Kierrokselle lähdettiin ryhmissä. Pikkubussi kuljetti ryhmän tien yli turisti-infosta varsinaiseen taloon. Talon ovella ryhmä sai viimeisen opastuksen opaslaitteen käyttöön sekä ohjeet etenemiseen talossa.

Tämmöinen multimediakierros ei ollut oikein meidän mieleemme. Pieni audio-opastuslaite olisi vielä ollut hyväksyttävä, mutta isokokoisen tabletin raahaaminen oli ikävää. Etenkin, kun mukana oli lisäksi kamera. Piuhaa ja kaulassa roikkuvaa hihnaa oli enemmän kuin tarpeeksi. Tabletin ja kameran kanssa vuorottelu oli myös hieman hankalaa ja kädet loppuivat auttamattomasti kesken. Lisäksi talossa oli kerrallaan niin paljon ihmisiä, että ihmisvirran mukana liikkuessa kunkin huoneen katselemiseen jäi varsin vähän aikaa.

Kierroksen jälkeen sai vapaasti kuvata talon julkisivua ennen paluubussiin siirtymistä. Kuvat otettuamme päätimme paluun sijaan liittyä juuri paikalle saapuneen uuden ryhmän mukaan uudelle kierrokselle taloon. Tällä toisella kierroksella jätimme tabletin hiplauksen väliin ja vain katselimme ympärillemme. Minä lisäksi nappasin muutamia lisäkuvia laajakulmaisemmalla linssillä. Tämä toinen kierros oli huomattavasti mukavampi. Talo oli multimediakierroksen jäljiltä tuttu ja nyt ehdimme kaikessa rauhassa ihailla yksityiskohtia.

Elvishän on haudattu talon puutarhaan lähelle uima-allasta. Alkuperäinen hautapaikka oli muualla, mutta Elviksen isä halusi siirtää haudan talon alueelle turvallisuussyistä. Samasta paikasta löytyvät myös Elviksen vanhempien ja isoäidin haudat. Vierailu haudalle kuuluu Gracelandin peruskierrokseen.

Automuseo sijaitsi turisti-infon yhteydessä. Varsin hienoja autoja oli siellä esillä, samoin kuin monenmoisia muita menopelejä, joilla Elvis kavereineen tiluksillaan päristeli. Automuseon lisäarvo kierrokseen on kuitenkin varsin pieni. Tätä voisi suositella lähinnä autofaneille.

Katselimme vielä ennen paluuta kaupunkiin Gracelandin turisti-infon yhteydestä löytyviä matkamuistikauppoja. Niitä olikin enemmän kuin varsinaisia nähtävyyksiä. Krääsää oli myynnissä joka lähtöön. Jokunen pieni matkamuisto ja tuliainen tarttui meillekin mukaan.

Keskustassa kävimme illallisella Majestic Grillessä, jossa saimme oikein mainiot burgerit. Ennen hotellille paluuta kävimme vielä vilkaisemassa kaupungin iltaelämän keskusta Beale Streetiä. Meno oli vielä alkuillasta ihan rauhallista. Livemusiikkia oli tarjolla joka baarissa ja juomia myytiin suoraan luukuista kadulle.

Seuraavana päivänä arvoimme kahden vierailukohteen välillä. Kierros Gibsonin kitaratehtaassa olisi kiinnostanut kovasti, mutta lopulta tyydyimme vain vilkaisemaan Beale Streetin lähellä sijaitsevaa tehdasta ulkoa päin. Varsinaiseksi vierailukohteeksi valitsimme legendaarisen Sun Studion, jossa monet rock- ja blues-suuruudet tekivät ensimmäiset levytyksensä. Tähän joukkoon kuuluvat Elviksen ohella B.B. King ja Johnny Cash.

Ostimme raitiovaunuissa maksuvälineenä käyvät päiväliput. Tosin raitiovaunut olivat poissa käytöstä ja niiden reittejä ajeltiin busseilla. Ensimmäisen matkan ajoimme Sun Studiolle. Odotusaika huomioiden olisimme olleet kävellen nopeammin perillä. Matka on ehkä kartalla pidemmän näköinen kuin todellisuudessa. Studiolla on myös tarjolla ilmaista pysäköintitilaa sekä ilmainen kuljetus Gracelandista ja Rock N’ Soul Museumilta.

Perillä jouduimme odottamaan puoli tuntia seuraavan kierroksen alkua. Emme olleet varanneet lippuja etukäteen. Netin kautta tämä olisi kyllä onnistunut. Kierros oli ehdottomasti hintansa arvoinen. Opas oli aivan loistava tyyppi. Esillä oli paljon esineistöä rockin alkuajoilta. Opas kertoi tarinoita studion alkuvuosilta, jolloin kukaan muu ei vielä halunnut julkaista rockia ja bluesia. Selväksi tuli sekin, että Elvis oli jäädä ilman sopimusta täysin väärien biisivalintojen vuoksi. Onneksi kaveri oli sinnikäs. Toisellakin yrittämällä tarvittiin onnea matkaan, että oikea kappale löytyi äänitettäväksi. Loppu onkin historiaa.

Kun ne ratikkaliput oli hankittu, päätimme lounaan jälkeen ajella ympäri kaupunkia. Bussin ikkunasta näimme mm. motellin, jossa Martin Luther King Jr. ammuttiin. Motelli kuuluu nykyisin 1960-luvun kansalaisoikeustaistelua käsittelevään National Civil Rights Museumiin. Hyppäsimme ajoneuvosta pois keskustan luoteislaidalla sijaitsevan Bass Pro Shops -eräkaupan pyramidin luona. Kauppa on hieman erikoinen. Pyramidin sisälle on rakennettu keinotekoinen räme, jonka ympärille myytävät tuotteet on sijoitettu. Pyramidissa on myös hotelli, jonka huoneet on tehty mökkimäisiksi. Huoneissa on parveke, josta avautuu näkymä kauppaan eli rämeelle.

Me olimme Bass Pro Shopissa pyramidin huipun lähellä sijaitsevan näköalapaikan vuoksi. Sinne piti maksaa $10 pääsymaksu. Hissi nousi nopeasti huipulle, jossa on myös ravintola. Näköalapaikkoja on niin kaupunkiin kuin joellekin päin. Näkymät olivat kyllä varmasti kaupungin parhaat. Postauksen ensimmäinen kuva on otettu tuolta näköalapaikalta.

Illalliselle päädyimme McEwensiin, joka osoittautui mainioksi paikaksi. Molempien kala-annokset ja jälkiruoat olivat erinomaisia. Paikallisen Ghost River Brewing Companyn ale-olut oli mahtava pari annokselleni. Tosin valitsin oluen ihan itse arpomalla listalta, eli hyvä yhdistelmä oli silkka sattuma.

Seuraavana aamuna olikin taas aika jatkaa matkaa. Retkemme syvään etelään jatkui kohti bluesin syntysijoja ja Mississippin osavaltiota. Mutta siitä kerron lisää tarinan seuraavassa osassa.