Keväisen Myanmarin matkamme (ks. Myanmar 2019) opetukset sesongin ulkopuolisen ajan asettamista haasteista Kaakkois-Aasiasta matkaajille ovat jo unohtuneet ja lähdemme jälleen koettelemaan onneamme. Tällä kertaa kohteena on Vietnam, jossa on kesällä sadekausi. Tämä on ensimmäinen yhteinen matkamme kyseiseen maahan. Lähdemme reissuun neljäksi viikoksi juhlimaan kahtakymmentä yhteistä reissuvuottamme. Käytin tämän postauksen kuvituksena niitä harvoja kuvia, joita kuvakokoelmastamme löytyy Vietnamista. Kuvat eivät siis välttämättä liity mitenkään juuri tämän tulevan matkan kohteisiin.

Matkan suunnittelun yhteydessä nousi esille ajatus vierailla samalla kertaa myös naapurimaa Kambodžassa. Kirjoitin jo aiemmin tänä vuonna haaveistani palata maahan monen vuoden tauon jälkeen ja nyt nämä haaveet näyttävät toteutuvan (ks. Viisi paikkaa, joihin haluaisin palata). Angkorin temppelit jäävät tällä kertaa kuitenkin rauhaan. Tarkoitus olisi vierailla niiden sijaan pääkaupunki Phnom Penhissä sekä etelän Kepissä ja Kampotissa. Näistä ainakin Phnom Penh on jo lyöty lukkoon, koska paluulentomme Suomeen lähtee sieltä.

Alkuperäinen ajatuksemme oli lentää jälleen Myanmarin matkalta tuttuun tyyliin Bangkokiin pariksi päiväksi tasailemaan aikaeroa. Paluumatkalla ajattelimme pysähtyä vastaavasti Singaporessa. Nämä suunnitelmat lytättiin kuitenkin ajan säästämiseksi. Lista mielenkiintoisista vierailukohteista kun kasvoi niin pitkäksi, ettei aikamme riittäisi niihin kaikkiin mitenkään. Tuntui siis turhalta tuhlata aikaa ylimääräisiin pysähdyksiin matkan alussa ja lopussa. Singaporen pois jääminen jäi harmittamaan, koska kaupunki vain on niin kiva. Bangkokissa kävimme jo vastikään kahteen otteeseen, joten sen ohittaminen tällä kertaa ei harmita yhtä paljon. Tosin nyt joudun luopumaan Hanoi Rocksin ensilevyn innoitamasta Bangkok Shocks, Saigon Shakes, Hanoi Rocks -matkasta.

Matkamme Vietnamissa alkaa Hanoista. Siellä kiinnostaa erityisesti vanhakaupunki. Tämän lisäksi löydämme varmasti paljon muutakin mielenkiintoista. Varasimme kaupunkiin muutaman päivän aikaa, sillä viidentoista tunnin matkustuksen jälkeen saatamme ensimmäisten päivien aikana olla vähän väsyksissä.

Hanoin jälkeen on vuorossa Halongin lahden risteily, joka sopii kuin nenä päähän tällaiselle romanttiselle juhlamatkalle. Odotamme risteilyltä todella paljon, joskin tiedostamme sään voivan olla kesällä jotain muuta kuin aurinkoa ja sinistä taivasta. Päätimme panostaa tähän matkan päätapahtumaan kahden yön luksusristeilyn muodossa. Se ei ollut edullinen. Muiden kokemuksista päätellen se kuitenkin lienee tuon hinnan arvoinen.

Risteilyn jälkeen palaamme vielä Hanoihin yhdeksi yöksi ennen yöjunasiirtymää vanhaan pääkaupunkiin Hueen. Koska olemme tällaisia kermaperseitä, päätimme valita matkustustavaksi yksityisjunan, josta sai kahden hengen hytin. Perusjunan neljän hengen hytin paikkoihin verrattuna liput olivat naurettavan kalliit. Neljäntoista tunnin junamatkalla pieni luksus tuntui kuitenkin kivalta idealta. Katsotaan sitten, minkä verran sitä luksusta lopulta löytyy, ja kuinka romanttiseksi matkustustavaksi tämä junailu kahden hengen hytissä osoittautuu.

Junalippu Hueen onkin viimeinen tähän asti tehty varaus. Tarkoitus olisi tutustua Vietnamin puolella vielä ainakin Hoi Aniin, Da Nangiin ja Saigoniin, joka nykyisin kulkee nimellä Ho Chi Minh City. Hue, Hoi An ja Da Nang sijaitsevat niin lähellä toisiaan, että niiden välillä siirtymät tapahtunevat päiväjunalla. Olen ymmärtänyt Huen ja Hoi Anin olevan monille päiväretkikohteita niiden välimaastossa sijaitsevasta Da Nangista käsin. Arvelimme voivamme välttää näiden suosittujen kohteiden ruuhkia majoittumalla niissä. Näin aamut ja illat kenties tarjoavat mahdollisuuden nähdä kohteita päiväretkeläisten istuessa kulkuvälineissä. Saa nähdä, miten tämä onnistuu.

Saigoniin matkaa on jo taas saman verran kuin Hanoista Hueen. Tällä välillä vaihtoehtona on siis jälleen yöjuna. Tosin Da Nangista pystyy oikaisemaan Saigoniin myös lentäen. Näin etukäteen arvioiden juna olisi mieluisempi vaihtoehto, mutta mieli voi muuttua ensimmäisen kokemuksen jälkeen. Kahden hengen hyttejä ei näytä olevan tarjolla enää tälle etapille. Saigonia odotan vähän pelonsekaisin tuntein. Kaupungin kaoottisesta liikenteestä olen kuullut niin hurjia tarinoita, että olen kauhuissani jo valmiiksi. Onneksi vaimon kokemukset kaupungista olivat hyvin positiivisia.

Saigonin jälkeen voisi mahdollisesti olla aika siirtyä kohti Kambodžaa. Matkustusmuoto on vielä vähän auki. Jos pohjoisessa Vietnamissa olemmekin kenties onnistuneet välttämään sadekauden ihanuudet, epäilen Saigonissa viimeistään sateiden jo alkaneen. Tämä saattaa vaikuttaa matkustuspäätöksiin. Voi olla, että jonkinlainen suunnitelma on oltava olemassa jo ennen Vietnamiin saapumista, koska viranomaiset saattavat olla kiinnostuneita poistumisestamme. Varmin vaihtoehto olisi ottaa lennot Phnom Penhiin ja jatkaa sieltä sitten maata pitkin eteläiseen Kambodžaan. Tilanne on vielä auki, mutta ratkaisu syntynee tässä ihan lähipäivinä.

Kambodžassa odotan paljon etelän pieniltä kohteilta. Jätämme suosiolla väliin kasinoiden Sihanoukvillen ja saaret, koska rantaelämä ei kiehdo meitä lainkaan. Kampot sen sijaan vetää puoleensa, olenhan ensimmäisestä Kambodžan matkasta lähtien käyttänyt keittiössäni yksinomaan tämän alueen mustapippureita. Kun itse kuljettamani pippurit loppuivat, jouduin etsimään nettikaupan, josta niitä sai hankittua. Kyseinen hollantilaisfirma vieläpä hankkii pippurinsa suoraan viljelijöiltä ja maksaa heille kelvollisen hinnan. Kampotin naapurista löytyvässä Kepistä pitäisi myös löytyä pippureita.

Majoittuminen eteläisessä Kambodžassa on vielä suunnitteluasteella. Kampotin suunnalla näyttäisi olevan vähemmän majoitusvaihtoehtoja kuin Kepissä. Koska paikat sijaitseva varsin lähekkäin, voi majoitus löytyä koko ajalle jommasta kummasta. Toisessa kävisimme siinä tapauksessa vain päiväretkellä.

Lopuksi pitäisi vielä hankkiutua Phnom Penhiin, josta lopulta lennämme Singaporen kautta kotiin. Tämä Kambodžan pääkaupunki on tuttu yhdeltä yhteiseltä matkalta, jonka lisäksi vaimoni on käynyt siellä vielä kerran itsekseen. Ystävämme asui noiden vierailujen aikana kaupungissa ja siten meillä oli majapaikka valmiina. Kaupunkia katselee nyt varmasti eri silmin, kun kaikki navigointi ja käytännön tilanteet jäävät itse hoidettaviksi. Paikat tuntevan oppaan mukana kulkee kuitenkin aina enemmän tai vähemmän puolivaloilla.

Matkaa varten olemme jälleen lukeneet opaskirjoja. Näiden lisäksi tietoa on ammennettu muista matkablogeista. Tässä muutamia poimintoja vastaan tulleista blogikirjoituksista.

Fin nomads
Johannan ja Jarkon pitkän Aasian matkan ohjelmaan mahtui myös Vietnam. Heillä on blogissa paljon hyviä vinkkejä ja upeita kuvia. Matkamessujen yhteydessä pääsin keskustelemaan Jarkon kanssa Vietnamin sadekaudesta. Keskustelu rauhoitti mieltäni, emme ehkä olekaan ihan idiootteja maahan kesällä suunnatessamme.

Lähtöselvitetty
Katja kävi perheineen Vietnamissa alkuvuodesta. He vierailivat osin samoissa kohteissa ja matkailivat maan sisällä junalla.

Matkalla lähelle tai kauas
Sari matkaili Vietnamissa ja Kambodžassa viime vuodenvaihteen molemmin puolin. Hän matkusti osittain samoissa kohteissa Vietnamin puolella kuin meidänkin olisi tarkoitus matkustaa.

Muuttolintu
Austaliassa asuvan Annan kirjoitusten äärelle palaan aina Kaakkois-Aasian suunnalle matkatessani. Hänellä on paljon hyviä vinkkejä alueen maista.

Rajatapaukset
Anni matkaili Vietnamissa alkuvuodesta 2018. Hänkin seikkaili maassa junaa käyttäen. Ainakin minulla hyvin nauruhermoon osuvasta otsikoinnista jo voi päätellä Annin olleen Vietnamissa junalla matkustettuaan monenlaisia värikkäitä kokemuksia rikkaampi.

Travellover
Muuttolinnun ohella toinen luottoblogini Kaakkois-Aasian suhteen on Travellover. Annika on reissannut useamman kerran myös Vietnamissa. Harmi, ettemme mitenkään ehdi tällä ensimmäisellä matkalla kaikkiin hänen vinkkaamiinsa kohteisiin. Myös Annika on vieraillut Vietnamissa kesällä.

Tältä näyttävät suunnitelmamme tässä vaiheessa. Matkan jälkeen luvassa on taas tuttuun tapaan matkakertomus, josta selviää kuinka pahasti kastuimme ja mitä muita kommelluksia matkaan mahtui. Loppu aika ennen matkaa kuluu suunnitelmia hioen ja mahdollisesti vielä joitain varauksiakin tehden. Jos sinulla on hyviä vinkkejä tarjolla Vietnamin osalta, voisi nyt olla hyvä hetki jättää kommentti.

2 kommenttia

  1. Sari /matkalla lähelle tai kauas 16.4.2020 at 11:51

    Kiitos linkkauksesta!
    Tässä onkin melkoisen kattava kooste muillekin tuonne päin matkaa suunnitteleville.

    Mukavaa reissua!
    Halong bayn risteilystä sen verran, että näin jälkeen päin voi todeta vuorokauden risteilyn olleen liian lyhyt. Aikaa ihan vaan nauttimiseen ei juurikaan jäänyt. Vaikka puitteet oli kohdillaan.

    Vastaa
    1. Aron 16.4.2020 at 13:52

      Kiitos. Tuo matka tulikin tuossa jo tehtyä viime kesänä. 🙂 Ei mennyt ihan niin kuin tässä vaiheessa vielä suunniteltiin, mutta kivasti sinne päin kuitenkin. Halonginlahdelle tuo kaksi yötä oli hyvä sijoitus. Ehdottomasti olisi jäänyt yhdellä liian lyhyeksi. Se kaikista paras osuus oli just se kokonainen päivä lahdella. Kesällä oli mukavan rauhallista ja liikuimme viiden hengen ryhmänä näkemättä muita turisteja ennen kuin vasta paluumatkalla.

      Vastaa

Vastaa käyttäjälle Aron Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *