Olen aiemmin kirjoittanut ensikokemuksestani Finnairin Economy Comfort -luokassa. Tuolloin pohdiskelin vähän kokemuksen hinta-laatusuhdetta ja epäilin tuskin sijoittavani rahojani moiseen uudestaan. Vaan niinpä siinä nyt sitten on käynyt, että pitkillä lennoilla Economy Comfortista on tullut meillä se normaali tapa matkustaa. Otamme yleensä tämän pienen matkamukavuuden parannuksen menolennolle, kotiinpaluuseen kelpaa huonompikin luokka.
Taannoisella Japanin matkallani pääsin ensimmäistä kertaa uuden Airbus 350 -koneen kyytiin. Olen lukenut paljon hyvää Economy Comfortista tässä koneessa (mm. Tämä matka -blogista). Siksi halusin kokeilla, onko konetyypeillä tässä kohtaa eroja.
Heti aluksi haluan todeta, että eroa on. Sain hyvän vertailukohdan, sillä kotiinpaluu tapahtui A330-koneella. Otin myös paluumatkalle poikkeuksellisesti Economy Comfortin, jotta pääsin hieman vertailemaan kokemusta. Edellisestä kaukolennosta tässä luokassa kun oli jo useampi kuukausi aikaa (ks. Kahdeksan päivää New Yorkissa).
A350-koneen kevyempirakenteiset penkit mahdollistavat isomman jalkatilan. Penkkien hieman erilainen muoto myös auttaa tässä. Taitettava pöytä kun on pikkuisen ylempänä A350-koneessa A330-konetyyppiin verrattuna. Penkkien alla ei myöskään ole kannattimia istuinten väleissä, mikä tekee jalkatilasta ainakin osittain yhtenäisen. Nämä muutokset eivät ehkä kuulosta suurilta, mutta niillä on kuitenkin yllättävän suuri vaikutus matkustusmukavuuteen.
Tilan lisäksi muita eroja aiempiin Economy Comfort -kokemuksiini verrattuna en löytänyt. Vastamelukuulokkeet, Marimekon pieni pussukka hampaidenpesuvälineineen ja vastaavineen sekä tunnin ilmainen wifi kuuluvat pakettiin Economy Comfortissa kaikilla Finnairin mannertenvälisillä lennoilla.
Uusi lentokone on varmasti miellyttävämpi matkustaa myös perus-economyn puolella. Parempi viihdejärjestelmä isolla ja modernilla kosketusnäytöllä on ihan eri tasoa kuin vanhoissa koneissa. Ilmastointi vaikutti myös miellyttävämmältä ja kenties melutasokin oli pikkuisen matalampi. Käytän tosin itse aina lennoilla Bosen laadukkaita vastamelukuulokkeita, mikä tasoittaa eroja melun osalta.
Koneeseen saapumisen yhteydessä pääsin vilkaisemaan myös business-luokkaa. Kyllähän siinä väkisinkin paikkakateus iski. Ehkä vielä joskus pääsen sitäkin kokeilemaan. Finnairin pistejärjestelmän uudistus tekee tämän helpommaksi. Aiemmin kun pisteet ehtivät vanhentua ennen kuin kaukolentojen luokankorotukseen oikeuttava maaginen 50000 pisteen raja ehti tulla täyteen. Nyt pisteet eivät vanhene koskaan. Ainoa edellytys on, että pisteitä käyttää tai niitä kerryttää vähintään kerran 18 kuukaudessa. Näin siis meillä vähemmänkin reissaavilla matkustajilla on parempi mahdollisuus päästä ajoittain nauttimaan luokankorotuksen iloista.
Muut kirjoitukset aiheesta lentoyhtiöt:
Pitkillä lennoilla mekin satsaamme jos ei aina businessluokkaan niin mielellään comfort- tms. luokkaan. Nytkin olemme marraskuussa lentämässä Hki – Bangkok – Hki -välin siten, että meno mennään Economy Comfortissa ja paluu busineksessä (pisteillä). Paras upgradekokemus hinta/laatusuhteella on meillä ollut Frankfurt – Riad -välillä kuin 50 eurolla per suunta sai ostettua itselleen muhkean businessluokan tuolin. Hintaan ei kuulunut loungeja eikä businessluokan ruokia, mutta se tuoli olikin tärkein!
Pieni lisämukavuus pitkillä lennoilla tekee kyllä hyvää. Me tyydymme yleensä panostamaan vain menolentoon. Kotiinpaluu on tuskaa joka tapauksessa, joten siihen ei lisätilakaan auta. 🙂 Terveydellisistä syistä varmasti paluulentoonkin panostaisimme.
Keväällä pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan businesluokkaa Icelandairilla. Olihan se tosi kiva, mutta Helsinki-Reykjavik -väli oli vähän turhan lyhyt. Meillä olisi nyt ensimmäistä kertaa mahdollisuus päästä kokeilemaan Finnairilla luokan korotusta pisteillä. Pistejärjestelmän muutos ja muutama kaukolento vähälle aikaa kasvatti pistepotin molemmilla yli vaaditun. Näyttäisi tosin, että seuraavalle kaukomatkalle tämä ei vielä toteudu, koska pistekorotuspaikkoja ei enää ole jäljellä. Economy Comfortilla sitten. 🙂
Tulin kuukausi sitten Bangkokista comfortissa. Oli se tavallista penkkiä mukavampi, mutta aika vähän rahalle todella saa Finnairilla vastinetta. Esimerkiksi Aeroflotilla on oma penkkityyppi tuohon luokkaan, jotain bisneksen ja tavallisen penkin väliltä. Se on selvästi mukavampi. Finnairilla kyse on vähän isommasta jalkatilasta ja jostain härpäkkeistä, joita ilman on kuitenkin aika helppo pärjätä. Jos haluat lukea, tässä olisi Aeroflotia: https://www.travelloverblogi.fi/%EF%BB%BFaeroflotin-economy-comfort-arvostelu-kokemuksesta/
Pakko sanoa, että bisnes meni minusta huonompaan suuntaan uuden konetyypin myötä. Se on hyvä yksin matkustavalle, mutta kaverin kanssa ei niinkään. Ja tästä jälkimmäisestä johtuen ei oikeastaan kenellekään. Siitäkin olen onnistunut jutun väkertämään: https://www.travelloverblogi.fi/finnairin-a350-kaiken-hehkutuksen-arvoinen-arvio-bisnesluokasta/
Minulle kyllä riittää tuo lisätila, olen havainnut olevani valmis siitä tuon lisähinnan maksamaan. Lisäksi minulla harvoin on mahdollisuutta valita muita lentoyhtiöitä, koska en halua tuhlata muutamia harvoja matkapäiviäni lentokentillä nyhväämiseen. Siis suora lento minulle, kiitos. Yleensä se tarkoittaa Finnaria. Ymmärrän, että pitempään reissatessa vaihdolliset yhteydet ovat toki järkeviä vaihtoehtoja.
Kiitos noista linkeistä. Tykkään sinun tyylistäsi kirjoittaa ja naurahtelinkin jo ääneen heti A350-postauksen alkumetreillä. Mieleeni tuli joskus muinoin kuulemani nörtin määritelmä. Sen mukaan nörtti on ihminen, joka soittaa puhelimella puhuakseen puhelimista. Lentokonebongarit varmasti täyttävät tämän määritelmän. Ihan noin innoissani en itsekään jostain uudesta koneesta ole. Haluaisin kuitenkin tuota bisnesluokkaa kokeilla. Silläkin uhalla, että joudun istumaan lennon ajan vähän etäämmällä matkakumppanistani. 🙂
Kiitos linkkauksesta. Aikoinaan kun kirjoitin tuon jutun, meillä ei ollut kummallakin kultakorttia Finnairille. Nykyisin kultakorttilaisina voimme valita istuinpaikat veloituksetta, joten yleensä pyrin saamaan mannertenvälisille pätkille varauloskäyntipaikat.
Kultakortilla ei saa varattua Economy Comforttia veloituksetta, mutta varauloskäyntipaikat ovat minusta paremmat. Toki tietenkin business on se paras, mutta aina ei raaski pisteitä siihen käyttää. Aika usein siihen on kyllä tullut vuorokausi ennen ihan hyvä "alennustarjous", joita sitten tulee käytettyä.
Mitä tulee A330 ja A350 vertailuun, niin A330 nyt yksinkertaisesti on hanurista. Inhoan sitä konetyyppiä, ja nytkin kun tullaan takaisin Singaporesta Suomeen talvella, niin erikseen huolella tutkailin lentoaikatauluja, jotta varmasti tulee A350 alle, eikä tuo pienempi.
Minä en tuota A330-konetta ihan noin huonona pidä, mutta kieltämättä kotiinpaluu tuolla purkilla oli vähän ankea A350-kokemuksen ollessa vielä hyvässä muistissa. Viihdejärjestelmää käynnisteltiin uudestaan useita kertoja alkumatkasta, eikä sitä saatu senkään jälkeen kuntoon. Tosin tästä hyvästä sain korvauksena 5000 pistettä, jotka minulta puuttuivat kaukolentojen luokankorotukseen vaaditusta summasta. Ensikokemus business-luokasta siis luvassa joskus lähitulevaisuudessa. 🙂
Lensin reilu vuosi sitten Chicagoon A330:lla ja Economy Comfortissa. Korotus tuli kivana yllätyksenä veloituksetta, ja olihan se kiva, mutta ei mielestäni kuitenkaan niin suuren lisämaksun arvoinen että sen itse valitsisin. A350-konetta en ole vieläkään päässyt kokeilemaan, mutta vaikuttaa kyllä paremmalta tuo Comfort-luokkakin.
Minustakin tuo hinta tuntui ensimmäisellä kerralla kovalta siihen nähden mitä sillä saa, mutta silti löydän itseni Economy Comfortista kaukokohteeseen matkustaessani kerta toisensa jälkeen. 🙂 Taas on yksi varaus sähköpostissa, koneena jälkeen A350. Tosin pidän edelleen peukkuja business-paikkojen puolesta, pisteitä kun tilillä olisi ensimmäistä kertaa korotukseen vaadittava määrä. Kaikki paikat vain ovat varattuina.
Ihan hyvä mielestäni A350 on. Lennän taas sillä lokakuun alussa Bangkokiin jacomfortissa. Heinäkuussa sain siirron businesluokkaan ja maksutta. Hyvä juttu. Lennän kyllä aina Finnairilla jos se vaan on mahdollista.
A350 on kyllä selvä parannus aiempaan A330 konemalliin. En itse varsinaisesti suosi Finnairia, mutta usein valinta kuitenkin kääntyy siihen suoran yhteyden vuoksi. Businessluokkaan olisi joskus kiva päästä ihan ilmaiseksi. Toistaiseksi ainoa businesskokemus tuli pisteitä käyttäen.
Minä pääsin maksutta kuten edellä kerroin, aivan loistojuttu