Legendaarisen Route 66:n, tuon Amerikan valtatien, varrelta löytyy suurkaupunkeja kuten Chicago, Los Angeles ja Las Vegas. Tai siis Las Vegas ei ole Route 66:n varrella, mutta varmasti kaikki Route 66 -matkaajat sinnekin päätyvät. Eniten Route 66:n varrella on kuitenkin uneliaita pikkukaupunkeja. Kaikki ei ole suurta edes Amerikassa.
Pikkukaupungit ovat juuri se osa Jenkkilästä, joka jää näkemättä pelkästään suurkaupungeissa vierailijoilta. Pikkukaupungeissa majoittuminen ja ruokailu on yleensä edullisemaa kuin isommissa kaupungeissa. Myös palvelu voi olla parempaa ja aidompaa. Tien päällä kannattaa ehdottomasti suosia pikkukaupunkien palveluja tienvarren huoltoasemakompleksien sijaan.
Teimme lyhyitä vierailuja moneen tällaiseen pikkukaupunkiin. Vierailimme huoltoasemilla, kahviloissa ja ravintoloissa. Etsiessäni yhtä sanaa näitä kaupunkeja kuvaamaan tuli ensimmäisenä mieleen unelias. Osin uneliaisuus saattoi olla ajankohdasta tai helteisestä säästä johtuvaa harhaa. Meille lomalaisille kun ei viikonpäivällä ollut mitään merkitystä. Paikalliset ihmiset taas toimivat arkisten rutiiniensa mukaisesti. Koko matkan meitä hellinyt kesän lämpö kohosi Texasissa puolimatkan tienoilla yli 40 asteen. Nämä lukemat jo varmasti saivat osan pikkukaupunkilaisista välttämään ylimääräistä ulkona liikkumista.
Esittelen seuraavassa lyhyesti muutaman pikkukaupungin, jotka koimme syystä tai toisesta pienen pysähdyksen arvoisiksi. Kaupunkien koko vaihtelee muutaman kymmenen asukkaan pikkukylästä satojentuhansien asukkaiden vähän isompaan pikkkukaupunkiin. Myös uneliaisuuden tasossa kaupunkien välillä oli eroja. Poimin vähintään yhden esimerkin kustakin Route 66:n kahdeksasta osavaltiosta. Nämä osavaltiot ovat Illinois, Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona ja Kalifornia. Esittelemäni kaupungit näkyvät alla olevassa kartassa.
1. Pontiac, Illinois
Pontiac ei ehkä ole se paras esimerkki uneliaasta pikkukaupungista, mutta se on näistä järjestyksessä ensimmäinen, mikäli matkaa tehdään meidän tavoin Chicagosta Los Angelesin suuntaan. Pontiacissa on liki 12000 asukasta. Kaupunki tarjoaa nähtävää isojen seinämaalausten muodossa. Myös ilmainen museo Illinois Route 66 Hall of Fame & Museum on tutustumisen arvoinen. Kaupungissa on hyvin tarjolla palveluja, joten tämä on hyvä pysähdyspaikka niin auton kuin miehistönkin tankkaamiseen.
2. Atlanta, Illinois
Illinoisin osavaltion Atlanta antoi itsestään hyvin uneliaan kuvan iltapäivälle osuneen lyhyen vierailumme aikana. Tämän noin 1500 asukkaan kaupungin pienen keskustan kaduilla emme juuri liikettä nähneet. Kaupungin kenties suosituin nähtävyys on Tall Paul, yksi Route 66:n jättiläisistä (eng. muffler man). Hörppäsimme kahvit ja söimme palan piirakkaa Palms Grill Cafessa. Kahvila sijaitsi kätevästi aivan Tall Paulia vastapäätä. Suosittelen.
3. Mount Olive, Illinois
Mount Olivessa kävimme katsomassa entisöityä Shellin huoltoasemaa. Tässä hyvin uneliaan oloisessa 2000 asukkaan kaupungissa on myös toinen nähtävyys, joka sattui kohdalle ihan vahingossa. Kyseessä on hiilikaivosmiesten ammattiliiton hautausmaa. Liitto perusti oman hautausmaan, koska huonojen työolojen vastaisen mielenilmauksen yhteydessä kuolleita kaivosmiehiä ei suostuttu hautaamaan kaupungin hautausmaalle. Työtaistelutoimet olivat vähän hurjempia 1800-luvun lopulla.
Lisää aiheesta: Route 66 roadtrip 2016, osa 2: Illinois
4. Lebanon, Missouri
Missourin alueella vierailut uneliaissa pikkukaupungeissa olivat vähäisempiä, eikä niistä jäänyt kuvallista todistusaineistoa. Yli 14000 asukkaan Lebanon ei ollut suinkaan sieltä uneliaimmasta päästä, mutta saa nyt tähän kohtaan kelvata. Meillä ei Lebanonin kohdalla ollut varsinaista tarvetta pysähtyä, mutta kävimme kuitenkin vilkaisemassa legendaarista Munger Moss Motelia, joka on yksi Route 66 -klassikoita. Nämä klassikot tunnistaa yleensä isosta neonkyltistä, jolla yöpymispaikkaa etsiviä matkalaisia houkuteltiin pysähtymään. Munger Mossin kyltti on yksi reitin hienoimpia.
Lisää aiheesta: Route 66 roadtrip 2016, osa 4: Missouri
5. Galena, Kansas
Noin 3000 asukkaan Galena edustaa tässä otoksessa Kansasin osavaltiota. Route 66 tekee vain pienen lenkin osavaltion kaakkoisnurkan läpi. Tälle lyhyelle osuudelle ei mahdu kuin muutama pikkukaupunki ja vähäsen maaseutua. Galena vaikutti keskellä päivää hyvin uneliaalta. Pääkadun varressa parkissa olevat autot tosin osoittivat, että ihmisiä on ollut liikkeellä. Galenassa ei ole kauheasti nähtävää parin seinämaalauksen ja entisöiden huoltoaseman lisäksi. Me tyydyimme pysähtymään parin valokuvan ottamisen ja auton tankkaamisen ajaksi.
Lisää aiheesta: Route 66 roadtrip 2016, osa 5: Kansas
6. El Reno, Oklahoma
Oklahoman El Renosta havaintomme jäivät melkoi vähäisiksi. Tämä noin 16000 asukkaan kaupunki vaikutti yhtä uneliaalta kuin muutkin alueen kaupungit, mutta havainnointi tapahtui vain auton ikkunan läpi. Emme siis edes pysähtyneet El Renossa.
7. Texola, Oklahoma
Oklahoman ja Texasin rajan tuntumassa sijaitsevaa Texolaa jo mainostettiin aavekaupunkina. Tämä oli ehkä hieman ennenaikaista, sillä ainakin vuoden 2010 väestönlaskennassa kaupungin asukasluvuksi saatiin vielä 36. Texola oli kyllä ehdottomasti uneliain tämän pienen otoksen kaupungeista. Olisimme mielellämme vierailleet kaupungin kahvilassa, mutta se näytti olevan kiinni, mahdollisesti pysyvästi.
Lisää aiheesta: Route 66 roadtrip 2016, osa 13: Oklahoma
8. McLean, Texas
Noin 800 asukkaan McLeaninissa ei ole mainitsemisen arvoisia nähtävyyksiä. Kaupungin keskusta on kuitenkin ihan hauska. Paikka näyttää juuri sellaiselta stereotyyppiseltä Jenkkilän pikkukaupungilta. Ei siis ihme, että keskusta-alue on suojeltu historiallisesti merkittävänä kohteena. Talojen seiniä koristaa muutama ihan kiva seinämaalaus.
9. Amarillo, Texas
Amarillo ei oikeastaan ole edes pikkukaupunki, sillä siellä asuu liki 200000 ihmistä. Vanhaa valtatietä matkaavalle kaupunki ei kuitenkaan kokoaan paljasta. Liikennettä silti riittää ja kaupunkialue jatkuu laajalle joka suuntaan. Historiallisesti merkittävä ja suojeltu 6th Street Historic District varsinaisen keskustan lounaispuolella 6h Avenuen varrella tarjoaa aikamatkan Route 66:n kulta-aikaan. Alue on rakentunut pääosin vuosien 1920 ja 1950 välisenä aikana. Tällä alueella unelias pikkukaupungin tunnelma elää vahvana.
10. Vega, Texas
Alle tuhannen asukkaan Vega on helppo vierailukohde Amarillon länsipuolella. Tällä kohden Route 66 on kokonaan korvattu isolla interstatella numero 40. Vain tällaisten pikkukaupunkien keskustojen kohdalla vanha valtatie tekee paluun. Interstaten ramppi johtaa suoraan Vegan keskustan läpi vievälle Route 66:n alkuperäiselle linjaukselle. Kaupungin keskustassa ei suoranaisia nähtävyyksiä juuri ole, mutta entisöity Magnolia-huoltoasema kannattaa kuitenkin käydä vilkaisemassa. Suunnilleen huoltoasemaa vatapäätä sijaitsee paikallista historiaa esittelevä Milburn Price Culture Museum. Lähistöllä on myös useampia seinämaalauksia.
Lisää aiheesta: Route 66 roadtrip 2016, osa 14: Texas
11. Santa Rosa, New Mexico
New Mexicon osavaltion Santa Rosassa pysähdyimme vilkaisemaan kaupungin ykkösnähtävyyttä Blue Holea. Kaupungissa asuu vähän alle 3000 asukasta. Noin 24 metriä syvä luonnonallas Blue Hole on tunnettu etenkin sukeltajien keskuudessa. Allas on vain 24 metriä halkaisijaltaan veden pinnan tasolla, mutta levenee veden alla niin, että pohjalla leveyttä on jo 40 metriä. Pian kävi selväksi, ettei allasta voi edes nähdä maksamatta pääsymaksua. Koska emme olleet aikeissa pulahtaa veteen, päätimme vetäytyä. Vilkaisimme sen sijaan kaupungin keskustaa, jossa ei paljon nähtävää ollut. Tunnelma oli todella unelias.
Lisää aiheesta: Route 66 roadtrip 2016, osa 15: New Mexico
12. Winslow, Arizona
Vajaan 10000 asukkaan Winslow sai julkisuutta vuonna 1972, kun Eagles mainitse sen ensimmäisellä singlellään Take It Easy. Laulussa nuori mies seisoo kadunkulmassa Winslow:ssa ja lava-autolla ajava tyttö pysähtyy häntä katsomaan. Tämä kohtaus laulusta on ikuistettu kaupungin Standin’ on the Corner Parkissa. Nuorta miestä esittävä patsas seisoo kadunkulmassa ja vähän matkan päässä on parkissa punainen lava-auto. Auton heijastus kyydissä istuvine tyttöineen näkyy seinämaalauksessa. Kadunkulmassa oli hyvin rauhallista, eikä valokuvan ottaminen ilman muita turisteja ollut laisinkaan hankalaa.
Tajusin muuten vasta ihan hiljattain, että minullahan on ollut kuva tästä paikasta T-paidassa jo ainakin vuosi ennen Route 66 -matkaamme. Ostin paidan Suomesta, kun oma Route 66 -matkamme oli vasta varovaisen idean asteella. Siinä on useita mustavalkoisia Route 66 -aiheisia kuvia, jotka ovat tarkoituksella hieman rakeisia. En ollut koskaan noita kuvia katsonut kovin tarkasti. Tässä nimenomaisessa kuvassa katse kiinnittyi aina vain tuohon suureen tiemaalaukseen. Tulin ihan vahingossa ottaneeksi itse saman kuvan Winslow:ssa pysähtyesämme.
13. Seligman, Arizona
Alle 500 asukkaan Seligman Arizonassa oli yllättävän eloisan oloinen kaupunki. Nähtävästi sijainti Las Vegasin ja Grand Canyonin välimaastossa auttaa houkuttelemaan kaupunkiin turisteja. Kaupungissa asuva Route 66:n uuttera puolestapuhuja Angel Delgadillo on myös varmasti ollut osallisena tässä. Hänen ansiostaan Seligman on tullut ihmisille tunnetuksi monista tv-ohjelmista. Seligman on mainio huoltotaukopaikka matkan varrella. Tarjolla on niin auton kuin miehistönkin tankkaukseen sopiva palveluja.
14. Oatman, Arizona
Lähellä Kalifornian rajaa sijaitseva Oatman on kuin aikamatka 1900-luvun alkuvuosille. Tuolloin vielä menestyvä kaivoskaupunki on sittemmin kuihtunut kuihtumistaan. Nykyisin asukkaita on enää reilut sata. Kaupunki ottaa kaiken irti pääkadustaan, joka on kuin suoraan lännenelokuvasta. Kaikkialla on kieli poskessa nimettyjä liikkeitä houkuttelemassa turisteja. Iltapäivällä tunnelma oli varsin unelias. Kadulla käveli pari hassua turistia sekä joukko aaseja. Näitä kaivosmiesten kuormajuhtien jälkeläisiä kaupungissa riittää.
Lisää aiheesta: Route 66 roadtrip 2016, osa 18: Arizona
Route 66: Oatman, Arizona
15. Oro Grande, Kalifornia
Kaliforniassa, tuossa osavaltioista väkirikkaimmassa, ei ihan joka paikassa uneliasta tunnelmaa ole tarjolla. Oro Grande on selvä poikkeus. Tämä alle tuhannen asukkaan kaupunki tarjoaa Route 66:n varrella muutaman turistikrääsäkaupan ja hylätyn Mohawk-huoltoaseman. Silti kaupungilla näyttää nyt menevän paremmin kuin vielä jokunen vuosi sitten. Googlen katunäkymän kuvassa vuodelta 2012 yllä olevan kuvan rakennukset ovat vailla käyttöä ja niiden ikkunat on peitetty vanerilla.
Lisää aiheesta: Route 66 roadtrip 2016, osa 21: Kalifornia
Millaisia kokemuksia sinulla on USA:n pikkukaupungeista?
Muut kirjoitukset aiheesta Route 66: